Den svenska regeringen presenterade nyligen ett lagförslag för bättre kontroll och möjlighet att stoppa utländska investeringar i säkerhetskänsliga sektorer, bland annat kritisk infrastruktur och teknik som kan användas militärt.
– Det råder nog ingen tvekan om att det finns investeringar som gjorts av utländska företag i svenska företag som skulle ha träffats av en sådan här reglering om den fanns på plats och då också skulle ha granskats på det här sättet, säger justitieminister Gunnar Strömmer (M).
SVT Nyheter har kartlagt det kinesiska ägandet i Sverige och hittat över 1500 företag som i olika grad har ett kinesiskt ägande. Från små restauranger och importfirmor till välkända bolag som personbilstillverkaren Volvo Cars och tågoperatören MTR.
En stor grupp är verksamma i eller kring just Volvo Cars-koncernen, som ägs av kinesiska Geely. Även företaget Nevs som tagit över Saab i Trollhättan är kinesiskt, men deras omsättning är betydligt mer blygsam.
Ingår i koncern
En stor grupp utgörs av olika typer av it-företag. Chiptillverkaren Silex i Järfälla har sedan flera år kinesiska ägare, och ingår i en koncern med täta band till det kinesiska kommunistpartiet och tillverkning av försvarsmateriel.
– Det är ett exempel på en typ av investering som kanske inte gått igenom nästa år, säger Oscar Almén vid Totalförsvarets forskningsinstitut FOI.
Nyligen stoppades Silex i Tyskland från att själva förvärva ett annat bolag, just med hänvisning till det kinesiska ägandet.
Silex, MTR och Volvo har alla avböjt intervjuer med SVT Nyheter. Bolagen har olika sammanhang framhållit att de är privatägda, men enligt experter kan man inte dela upp kinesiska företag i statliga och privata på det sätt vi är vana vid i väst. (Se video.)
FOI arbetar just nu själva med en kartläggning av kinesiska uppköp i svenskt näringsliv.