En person sitter vid ett bord och håller en smartphone i ena handen. Det finns ett glas med vatten framför personen och en köksmiljö syns i bakgrunden, inklusive en köksmaskin och en dörr.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör hur företaget förklarar att de skickade hotfulla mejl till My Eriksson. Foto: Sara Carlzén

My skrev en negativ recension – hotades med fängelse

Uppdaterad
Publicerad

My Eriksson från Sundsvall köpte en onlinekurs i digital marknadsföring för 40 000. Men när hon skrev en negativ recension om kursen fick hon hotfulla mejl från företaget.

– Jag blev rädd och gjorde som de sa, säger My.

Empera Agency säljer onlinekurser i digital marknadsföring, men har sedan de startat förra året fått flera kunder som känner sig lurade av dolda villkor och brister i kursen. SVT:s granskning visar att företaget som äger Empera fått in 15 klagomål till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Hotade med skadestånd

En av de som anmält är My Eriksson – hon anmälde företaget när hon inte lyckades häva avtalet.

My skrev en negativ recension på Trustpilot om sin upplevelse.

– Då skrev de att jag hade hotat dem. Jag hade gjort skadegörelse på företaget. Att det här kunde vara förtal och att jag kunde få böter eller fängelse.

My blev rädd och gjorde som företaget krävde, hon drog tillbaka anmälan och sin recension. SVT har varit i kontakt med ytterligare två personer som känt sig hotade av företaget.

– Enligt svensk lag går det inte att förtala ett företag, säger Christina Ramberg professor i civilrätt på Stockholms universitet.

Har gjort fel

Cindy Lay, coach på Empera, säger först att de negativa recensionerna är förtal:

– De har ju gjort förtal när de sprider information som inte stämmer som kan skada varumärket.

Men senare i samtalet ändrar hon sig. Företagets vd Daniel Villacrez skriver sedan till SVT Nyheter att de hanterat kundkontakterna fel:

”Vi har som företag en skyldighet att skydda vårt rykte om vi anser att felaktig information sprids, men vi är också medvetna om att det är viktigt att hantera sådan kommunikation på ett professionellt sätt. I vissa fall har vi brustit i detta, och det är något vi nu åtgärdar. Vi ser över våra nuvarande rutiner för att säkerställa att all kommunikation sker på ett konstruktivt och respektfullt sätt, även i svåra situationer.”

Räkningarna fortsätter att komma

My Eriksson fick tillbaka en del av pengarna hon betalat mot att ta ner anmälan och recensionen. Men företaget vägrar att häva avtalet.

– Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har ringt både företaget och banken, men de hänvisar mig till andra, så jag får väl betala, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.