En delad bild med tre sektioner: till vänster en person med lockigt hår som sitter på en stol, i mitten en laptop placerad på en turkos handduk med havsutsikt i bakgrunden, och till höger en närbild av en Ferrari-ratten med en väg framför.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se när SVT:s reporter ringer som kund för att få veta mer om vad företaget egentligen berättar om vinstmarginal och otydliga villkor. Foto: SVT/sociala medier

Drömmen om lyx och frihet – bakom e-handelskurserna döljer sig tvivelaktiga löften

Uppdaterad
Publicerad

Slipp Svenssonlivet, dåliga löner och långa arbetsdagar. Det utlovar entreprenörer inom e-handel om man köper deras onlinekurs.

De garanterar kunderna 100 000 kronor i omsättning eller pengarna tillbaka – men i reklamen döljs flera avgörande villkor.

De unga e-handelsentreprenörerna visar upp sina liv på sociala medier med sedelbuntar, sportbilar och resor. De säljer onlinekurser i hur du lyckas inom e-handel och digital marknadsföring – kurser som kostar upp till 45 000 kronor.

I marknadsföringen framställs kurserna som genvägen till ett framgångsrikt och flexibelt liv – en chans att slippa Svenssonlivet och skolbänken. Någon erfarenhet behövs inte, utan bara några enstaka timmar per dag.

– Det finns säkert någon som behöver jobba få timmar om dagen för att kunna bli framgångsrik. Men det är inte många. De allra flesta nystartade företag kommer dessvärre inte att lyckas i det långa loppet, säger Jonas Colliander, forskare på Handelshögskolan.

Han är kritisk till företagens marknadsföring.

– Det finns jättemånga utmaningar med att starta och bedriva e-handel i den mördande konkurrensen som finns, säger Jonas Colliander.

Anmälda för bristande innehåll och dolda villkor

SVT har granskat sex onlinekurser, vilka har anmälts till Allmänna reklamationsnämnden av totalt 26 personer för bristande kursinnehåll och dolda villkor.

Tre av företagen garanterat att om man inte lyckas omsätta 100 000 kronor får man pengarna tillbaka. Men i reklamen och på startsidan framgår inte de krav som kunden måste uppfylla för att häva köpet.

Onlinekursen The Vision Club har anmälts fem gånger till Allmänna reklamationsnämnden. När SVT:s reporter ringer företaget som blivande kund nämner de inte kraven för att få pengarna tillbaka, trots att reportern frågat om dem.

– Såklart ska man informera om kraven som gäller för den här garantin om de frågar och det vet jag att vi gör. Men om det nu är enskilda fall vi inte har gjort det så får vi granska det internt, säger vd:n Lukas Bengtsson.

Dold hänvisning till villkoren

Ett annat företag är Ecomverse. På hemsidan skriver de om garantin men markerar man hela stycket syns att det även står ”villkor gäller” i samma färg som bakgrunden.

Christina Ramberg, professor i civilrätt, säger att man inte får dölja klausuler så:

– En referens till allmänna villkor måste vara tydlig. ”Villkor gäller” i osynlig text är inte tydligt. Det är, tvärtom, lurigt.

Vd:n Edvin Arfven skriver i ett mejl: ''Villkoren finns synbart och tydligt i vår sidfot. Gällande ''villkor gäller'' är även vi människor som kan göra misstag. Detta är nu åtgärdat”.

Vilka är villkoren för att garantin ska gälla?

Så här står det i avtalet om villkoren som inte nämns i marknadsföringen eller i kundsamtalet med SVT:s reporter;

”Leverantören erbjuder en åtgärdsbaserad garanti som träder i kraft tolv (12) månader efter Avtalets ingående och som medför att Kunden har rätt att återfå priset för Tjänsterna enligt punkten 3 om samtliga av följande villkor är uppfyllda.

(I) Kunden har inte nått en total omsättning om 100.000 SEK inklusive moms,

(II) Kunden har genomfört hela kursplattformen,

(III) Kunden har deltagit på minst 1 gruppsamtal per kalendervecka under en period på 12 månader.

(IV) Kunden har annonserat minst 15 olika unika produkter med en annonsspend på META-plattformen om minst 1.000 SEK inklusive moms eller försäljningspriset multiplicerat med tre.

(V) Kunden har begärt och haft två uppföljningsmöten med Leverantören senast två månader efter den inledande tolvmånadersperioden.

Kunden har bevisbördan för punkterna ovan.

Om Kunden inte har uppnått ett omsättningsmål på 100 000 SEK inom 12 månader efter avtalets ingående förbinder sig Kunden att delta i två uppföljningsmöten. Skulle omsättningsmålet fortfarande inte vara nått efter detta, har Kunden rätt att begära full återbetalning.”

Källa: The Vision Club

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.