UG – Moderator: Nu är Joakim och Janne på plats! Välkomna till kvällens chatt!
Rickard: Varför går du runt bland invandare och försöker att få dom att säge vilka som är med på filmen, när du kan fråga fröken direkt? Vill du i bakgrunden visa att invandrerna skyddar varandra? Blir du förvånad över deras svar? Är detta ett sätt för UG att visa att invandrare skyddar varandra? Det visar på en viss populism!
UG – Joakim: Hej, jag träffade killarna på filmen innan jag träffade ”fröken”. Nej jag vill inte visa att invandrare skyddar varandra.
40-talist: Som kommentar till programmet! Kom inte och säg att en skola inte kan prestera och fungera. Jag lärde mig läsa och skriv med hjälp av Els Beskows ”Vill du läsa?” i tre delar. Sedan dess har det hänt mycket. Vi tar bara in fler och fler som blir nysvenskar. Men utan krav och inte ens möjlighet att få komma in i svenska samhället. Om en regering kan sänka skatter med idag långt över 100 MILJARDER!, istället för att satsa pengarna på t.ex. en fungerande skola med spådomen att skattesänkningarna skall bli fler jobb. Men hur skapar en icke fungerande skola fler jobb i framtiden med en massa barn, i Rosengårdsskolan 97% ej fullständiga betyg? Om nu inte samhället ser till att deras föräldrar kan svenska och svenska regler, då är det på tiden att lärarna får mandat att visa såväl nysvenskars barn som svenska barn, var skåpet skall stå. Det borde väl militären Björklund förstå!!!
UG – Janne: Jo, det är klart att dom resultaten att enbart tre procent av pojkarna med fullständiga betyg är så alarmerande att man måste tänkt till ordentligt från ansvarigt håll.
Joakim: Undrar varför de problem som beskrivs i programmet angrips först i Högstadiet? Samma problem finns även i lågstadiet. Vi är tvungna att flytta pga skolklimatet vårt barn upplever och beskriver på Råbyskolan i Upplands-Bro. Skolinspektionens rapport som skrevs 2011: ”Skolmiljön präglas inte av trygghet och studiero.” Hen har kommit hem och berättat hur hen blivit slagen av elever som går bärsärk under lektionstid, klagar ständigt på huvudvärk på grund av den höga ljudnivån. Elever blir retade under lektionstid utan att lärare ingriper. Klassrummen är för små. Det är djungelns lag och ingen reagerar. Vi har kontaktat politiker i utbildningsnämnden, och förutom att de skickar identiska svar (har väl en mall) så är de positiva och skriver käckt att problemen löst sig när det gått 1,5 vecka sedan hen blev slagen senast. Som tur är har vi möjlighet att flytta, men jag blir förtvivlad när jag tänker på de barn som inte har den möjligheten. Vad kan man göra som förälder?
UG – Joakim: Låter hopplöst. Jag vet tyvärr inte vad du ska göra. Lider med dig.
Örjan: Skolansvarig försöker att svara korrekt på frågornas som ställs men som vanligt när Jan Josefsson står bakom mlcken så ska det vinklas åt annat håll så att personen som intervjuvas ska komma i dålig dager. Tyvärr så blir då inte intervjun intressant. Man behöver nog sätta sig in mer i problematiken framförallt i ett sådant område där det bor så många människor med väldigt mycket problem. Dels kommer dom från problem eftersom dom flytt från problem. Och när alla dessa ska bo i samma område så tror jag inte att man kan ställa skolansvarig i Malmö som boven i dramat. Örjan Roxner
UG – Janne: Nä, självklart får skolan ta ett stort ansvar för en samhällsutveckling där politikerna uppenbarligen inte har lösningarna. Det handlar om föräldrar, polisen, skolan, socialen, alla. Men, att nu i efterhand be om förlåtelse är ju stort, men är det en ansvarig politik man fört på Rosengårdsskolan?
Pelle: När kommer programmet upp på SVT play?
UG – Moderator: Hej Pelle, förhoppningsvis snart. Om du vill se programmet omgående så kan du spola tillbaks i livefeeden som finns på svt.se/ug i översta artikeln.
Alex: Lite knepigt program idag. Vad vill ni vissa? Det redan uppenbara att segregationen är problemet. När ett vatten glas är fullt slutar man fylla på! Vi kan inte bara skyffla in folk utan att kunna ta hand om dessa människor på ett värdigt sätt, där är problemet, ÄR det detta svar ni är ute efter? Ni behöver inte vara rädda för att bli kallad rasist, detta vet alla...
UG – Joakim: Jag ville prata med boende i Rosengård om Rosengårdsskolan och vad de tycker om att den stängde. Och hur det kunde gå så långt som på Rosengårdsskolan. Ja, segregationen i Rosengård är ett jätteproblem.
Helena: Hur kan man tro att invandrarelever med ett annat modersmål ska klara samma mål i skolan som svenskfödda elever?
UG – Janne: Nä, det är ju sant. Det är väl upp till det kommunala och riksdagspolitker som ställer dom kraven och inte lever upp till det. En skola där barnen går ut utan fullvärdiga betyg och kan inte svenska språket lär väl inte ha en chans?
Krille: Tror ni inte själva att Sverige måste stoppa denna enorma invandring vi har? Vi tar nu emot 2000 i veckan, hur tror ni att dessa alla barn ska kunna ta sig in i samhället? Hur tror ni att lärarna och skolan ska kunna ta hand om dessa?
UG – Joakim: Jag tror att politikerna måste börja inse att det inte funkar att bygga upp områden som Rosengård.
Emelie : Om Rosengårdsskolan.. Varför säger kvinnan som ni intervjuade att hon tycker skolan är så himla dålig etc men ändå väljer att sina barn ska gå där? Det är dubbelmoral i vad hon säger. Hon skulle kunna göra samma sak som barnen i enhörna, åka lite längre för en annan lite bättre skola
UG – Joakim: Hon berättade också att hon valde att flytta sina barn därifrån. Du kanske missade det.
Ole Martin: Utrolig at politikerne i Sverige ikke forstår at segregering er roten til alt vondt – enten det gjelder skoler, eller i samfunnet generellt !!
UG – Janne: Min uppfattning är att utvecklingen går med raska steg mot ett apartheid och jag ser inte heller förslag på hur detta ska brytas. Även om jag förstår att ingen önskar det.
Roger: Är det inte några ”invandrarelever” som söker till Vittra?
UG – Janne: Jag kan faktiskt inte svara på det, förmodligen så förekommer det, men faktum är att enbart ett par tre elever är svenskfödda av 800 på Ronnaskolan.
Amanda: Varför besvarar ni inte min fråga? Varför tas fokus bort från vårdnadshavarens ansvar?
UG – Moderator: Hej Amanda, tack för att du deltar! Det är väldigt många frågor och bara två personer som chattar. Förhoppningsvis kommer de till din fråga snart.
Ola: En tanke som slår mig som är småbarnsförälder är ju att jag troligtvis kommer att välja en ”bra” skola, att en politiker står och säger förlåt betyder ju ingenting för det eller dom barn som har förlorat flera år av sina liv för att skolan har blivit en exprimentverkstad. Kommer ni att jämföra svensk skola med våra grannländer för att se skillnader och varför dess skillnader finns?
UG – Janne: Jo, det är klart att det varit ett socialt experiment med dessa barn som nu alla erkänner har misslyckats. Frågan är nu om man denna gång vet vad man gör från politiskt håll.
Emma: Janne Josefsson: Du är min idol!
UG – Janne: Tack!
Anna: Varför belyser man inte lärarens roll när vi vet att läraren är den faktor som påverkar mest?
UG – Joakim: Lärarna är en viktig faktor, men en annan viktigt faktor är elevernas hemförhållanden. Jag tror att en sån sak som att om föräldrar inte kan språket och därmed inte kan hjälpa barnen med läxor är jättevitkigt. Tänk dig att inte kunna hjälpa din barn med läxorna, eller att inte förstå vad läraren pratar om på föräldramötena.
Amanda: Janne Josefsson, ni brister då fokus enbart ligger på skolan. Varför ställer ni ej vårdnadshavare mot väggen då deras barns beteende är oacceptabelt!
UG – Janne: Jo, det ligger någonting i det du säger. Men vi kan inte ta upp alla aspekter i ett och samma program. Jag hoppas den efterföljande debatten kommer att ta upp det.
Borgen: Varför måste ni alltid göra propaganda av allt och försöka skylla på lärarna? Till och med en av eleverna säger att han inte tycker det är deras fel hm
UG – Joakim: Jag tycker inte att vi har skyllt på lärarna, och fattar inte vad du menar med att vi gör propaganda.
Karin: Joakim jag skulle vilja komma i kontakt med dig... Hur göra?
UG – Joakim: joakim.lamotte@gmail.com
Annett: Varför ställde ni i te skolinspektionen mot väggen? De borde stängt ner skolan för längesedan
UG – Janne: Jag frågade och dom sa att huvudmannen är kommunen och att det är dom som bestämmer. Men med tanke på vilken linje dom drev mot Lundsberg borde vi kanske ställt frågan om varför dom inte ingrep tidigare vad gäller Rosengårdsskolan. Deras larmrapporter genom åren var förfärande läsning.
May Olsen: Bra att ni tar upp läget i Rosengård. Undrar lite över att de före detta eleverna får uppträda som vore de med i Idol? Rektorn har rätt i att det inte är hemspråket som är problemet. Och reportern har alldeles rätt, det finns områden där det inte går att bedriva skola.
UG – Joakim: Jag tycker inte att eleverna uppträder som att de är med i Idol. Vi filmar dem när de grillar majs en kväll i Rosengård. No more, no less.
Rozhin : Skolan borde ta ansvar för mer än bara betygen. Ansvar även för att elever med olika bakgrund, språk och klass möts. Här är det fria skolvalet en katastrof. Kan man inte ändra detta? Och vem har makt göra det? Kommunen?
UG – Janne: Katastrofen är ett faktum. Sedan är frågan om någon vill ta bort elevens rätt att välja skola. Nästa vecka ska du titta för då granskar vi friskolornas sätt att välja och vraka bland elever.
Cadillac: Sverige är för slappt vi måste sätta krav man måste vara nöjd med det man får om man kommer från krig eller fattigdom
UG – Janne: Jag tycker det är fullständigt oacceptabelt att vi kan ha skolor som tillåter år efter år att elever går ut utan fullständiga betyg och utan att kunna svenska.
Oskar: Jag saknar en belysning av vad kalaset kostar? Hur mycket mer pengar kostar en sk invandrarskola jämfört med en skola med i huvudsak svenskfödda barn?
UG – Janne: Vi har inte kontrollerat det. Men självklart behövs det mera stöd och hjälp om det varje vecka kommer nyanlända flyktingbarn.
Borgen: Tycker ni inte kanske att ni borde fokusera lite mer på hur föräldrarna uppfostrar barnen?
UG – Joakim: Föräldrars ansvar är givetvis viktigt att poängtera. Lise Lott Nilsson, rektorn för Rosengårdsskolan pratar om det i början av reportaget.
Eskander: Skolledningen bär ansvaret och ska absolut inte styras av föräldrar som vill ha sina barn i svensk klass
UG – Janne: Samtidigt kanske det kan vara svårt att moralisera över föräldrar som vill att det ska pratas svenska på lektionerna.
Anna: Finns det skolor som lyckats bra trots dåliga sociala förutsättningar? Vad skiljer dem isf från de skolor ni visat i reportaget?
UG – Janne: Detta har vi inte tittat på, jag får en tankeställare om att vi borde visa upp dom exemplen om dom finns.
Mustafa: Jag sitter och tittar på programmet, samtidigt som jag bli arg o upprörd på hur både eleverna och lärarna beter sig. Hade de tagit tag på dessa djur från början hade det aldrig nånsin gått så långt. Ta tag i det menar jag att inte gulla med de inte vara så mjuk med eleverna inte acceptera att eleverna som är 20-30 år yngre än lärarna säga vad som helst till läraren. Jag menar kom igen Sverige vakna nu o inse vilket stort misstag vi gör när vi låter yngre elever( ungdomar) säga vad de vill bara för att läraren inte vågar agera för då bli han kallad för rasist eller bli anmäld ärligt talat nu vi är fegisar i detta landet vi är rädda för att bli kallade rasister eller att vi inte bry oss. Jag tycker att nu är det dags o sätta ner foten o agera vilket vi borde ha gjort för flera flera år sen
UG – Joakim: Jag tycker också att det är oacceptabelt, det som visas på filmen. Men att kalla dem djur känns obehagligt.
Däremot tror jag att lärare inte har samma makt i klassrummen som förr. Både på gott och ont. I det här fallet ont. Hade jag betett mig på det sättet när jag var liten hade jag fått stryk och inte kunnat gå på en vecka. Men jag är uppvuxen i Lilla Edet. Där var lärarna hardcore.
Jan Oskar: Ligger problemet hos skolan eller hos föräldrarna? Alla dessa elever som stökat och ställt till det måste väl ha föräldrar? Hur har föräldrarna bidragit till en lugn skolmiljö?
UG – Janne: Föräldrarna har ju yttersta ansvaret för sina egna barn, men samhället har också ansvar för att tillhandahålla en skola för alla. Det kan vara svårt för människor från krigsområden utan framtidshopp i ett främmande land att ge fullt stöd för sitt barn. Även om dom naturligtvis har kommit till ett land där dom många gånger har det bättre än i sitt hemland.
Corina: När ska det handla om mobbning på uppdragsnskning
UG – Joakim: Det är ett ämne som jag gärna skulle se en stor satsning på i Uppdrag granskning. Ska prata med chefen.
Nera: Själv är jag invandrare , har arbetat som lärare på många skolor i Malmö, men är alltid överraskad att höra lärare som försöker tala svenska, ungefär som Andreas K. Ingen vågar säga till dem , lär dig svenska. Språket är vägen till världen. Önskar mig flera som Janne är..
UG – Janne: Ja för mig är det ofattbart att man inte inser att svenska språket är nyckeln till all integration.
Micke: Janne/Joakim – äntligen ett program som talar klarspråk! Bra jobbat!vad föreslår ni för att lösa problematiken ?
UG – Janne: Jag har inget svar på det men att försköna istället för att berätta hur det egentligen ser ut kan aldrig vara lösningen.
Eskander: Det är inga fel på låg och gymnasiet utan högstadie ska justeras med ansvar fördelning mellan skolpersonal och elever
UG – Janne: Jag förstår inte vad du menar.
Lärare : Bra reportage! Dessa problem förekommer redan så långt ner som på lågstadiet. Elever kallar personalen för hora mm . Kommentarer som : jag skiter i vad du säger” när läraren försöker hålla ordning och ha arbetsro för att eleverna ska lära sig. Föräldrar som inte ser till att elever kommer i tid mm. Vi i skolan behöver mandat för att få vara tydliga med vad som gäller i den svenska skolan.
UG – Joakim: Ja, jag har förstått att många lärare inte känner att de har mandat att säga till. Det är ett problem som jag upplever har förändrats under åren. Jag har själv jobbat som lärare, när jag var 19 bast. Det jag såg då gjorde att jag bestämde mig för att välja ngt annat yrke.
Mustafa: Var fan är mina frågor
UG – Moderator: Hej Mustafa, tack för att du deltar i chatten. Frågorna skickas till Janne eller Joakim som svarar så snabbt de kan. Vänta gärna ett tag och se om dina frågor besvaras i chatten. Kanske har en liknande fråga besvarats redan? Om du har väntat länge så kan du pröva att ställa frågorna en gång till.
Björn: Tycker inte ni att skolinspektionen och politikerna är fega och att det till stor del beror på att de inte vågar ta tag i problem som berör invandringen. För ingen vågar säga att det är problem med för stor invandring.
UG – Janne: Om jag ska vara ärlig så tror jag att politikerna inte riktigt vet hur dom ska lösa dom stora problem som finns i områden likt Rosengård, Fittja och Bergsjön.
En jävligt arg 80talare: Hur kan ni leva med er själva?
UG – Joakim: Jag tar en dag i taget.
En jävligt arg 80talare: Hur kan ni leva med er själva?
UG – Janne: Fruktansvärt bra fråga, men kan du vara snäll och precisera.
Mattias: Tror ni inte att kvalitén på undervisningen är en avgörande faktor? Att satsa på kompetensutveckling för lärarna är en nyckel faktor för att nå framgång. Det kan inte vara eleverna som skall sätta kvalitétsintrycket på skolan, utan ledarskapet, pedagogerna som skall avgöra kvalitén i skolan. Vad tycker ni?
UG – Joakim: Jag tror att läraryrket har för låg status och för kass lön. Folk med värdelösa betyg kommer in på lärarutbildningarna. Det påverkar givetvis kvaliten på lektionerna i klassrummen.
Jenny : Skäms på dig Janne Olofsson! En vinklad journalistik för inte samhället framåt. Tänk om och var rättvis om du vill göra skillnad.
UG – Janne: Jag måste först fråga vad det är jag ska skämmas över?
Dann: Vad hette kommunpolitikern som blev intervjuad?
UG – Moderator: Hej Dann, tack för att du deltar i chatten. Han heter Andreas Konstantinides.
Sara: Blir provocerad av att frågan skulle handla om ”invandrare”, socioekonomiska faktorer det som påverkar skolresultaten mest ( se skolverkets forskning) så segregationen handlar om detta. Inte om fåtal nyanlända elever, så så viktigt lyfta fram att klyftorna, skillnaden mellan fattig rik, ökat i Sverige lavinartat. Varför lyfter ni inte detta mer?
UG – Joakim: Jag tycker att klyftorna blir obehagligt tydliga i fallet med Ronnaskolan.
Martin: Varför dumpas invandrarelever i kommunala skolor och svenska elever flyr till friskolor? Efter ett par år säljs friskolan med bra rykte och ägaren går med vinst?
UG – Janne: Erfarenheten är, om jag begriper allting rätt, att när det blir för många invandrar- och flyktingbarn i skolan så blir många föräldrar till svenskfödda barn oroliga, rätt eller fel, för att undervisningen blir undermålig.
erik: Hej, otroligt bra program ikväll, verklighetsbilden kommer fram på riktigt. Det svenska språket står ju helt klart i centrum när det gäller nyinkomna invandrare. Är det så att svenska lärare eller lärare i allmänhet inte har tillräcklig kompetens inom yrket främst när det gäller språk för nybörjare eller ämnen i allmänhet? Eller beror problemet enbart på eleverna? Har Rosengård blivit en koloni som inte tillhör Sverige, där man får styra och ställa hur man vill?
UG – Joakim: Jag tror att det är alldeles för många elever på samma ställe som är i behov av särskilt stöd, och att man inte lyckas hantera det. Dessutom spelar språket givetvis in om man ska lyckas med integration.
Elisabet: ”Invandrare” är väl inte en homogen grupp. Det framkommer inte av programmet hur klassammansättningen och utbildningsgraden ser ut i de båda områdena. Vilka är det som söker sig till andra skolor?
UG – Joakim: Jag har ingen statistik på det, men i fallet med Ronnaskolan är det ju tydligt att etniska svenskar väljer bort skolan.
Kalle: Joakim och Janne, vad tycker ni? Fritt att välja skola vs. att bli satt i en viss skola?
UG – Janne: Jag tror att det kommer att vara svårt att gå tillbaka till en skola där elever inte har rätt att välja vilken skola den vill gå i. Samtidigt det som sker nu på Rosengårdsskolan är ju faktiskt att man inte frågar barnen var dom vill gå utan bara bussar dom till andra skolor och hoppas att det ska gå bra. Samtidigt är det då ingen tvekan om att det fria skolvalet förstärker segregationen.
Micke: Pinsam passivitet från svenska samhället när vi har elever som visar noll respekt mot skolan och lärarna. Och ofta inte svenska samhället i stort. Folk börjar bli trött på alla ”farbror barbro-insatser”. Börja ställ riktiga krav, och låt vandalism och trackaserier få riktiga konsekvenser!
UG – Janne: Jo det är klart att när man ser klippet från youtube så blir man förfärad och ställer sig frågan ”hur har det kunnat bedrivas undervisning på den här skolan”? Och är det elevena eller skolan som har makten?
Henke: Nästa granskning borde vara att kolla var alla politikers barn går i skolan,inte är Nästa granskning ni ska göra är..Politikernas barn ,var går dem i skolan? Inte är det i Ronnaskolan eller i Tensta gymnasium,,,,,......?granska sjuklöverns barn
UG – Janne: Ett bra tips! Vi ska ta det på allvar.
Alex: Detta kommer göra att SD ligger på ca 15-20 % efter nästa val och tyvärr har jag inget emot detta. Politiker som sossen du intervjuade är bara intresserad av att behålla sitt och sin feta lön! Varför pressade ni han inte ännu hårdare???
UG – Janne: Jag tror att många av tittarna tycker att jag pressade honom tillräckligt mycket. Vilken fråga saknade du?
Elin: Hur ser ert urval av deltagande personer ut i rosengård? Som ”etniskt svensk” vistas jag i området dagligen, visserligen på grund av jobb som ni nämnde, men jag upplever inte alls att någon fientlighet finns mot andra kulturer. Fick en känsla av att ni vill vinkla rosengård som om man kommer till utlandet. Känner flera svenskar som bor där dessutom. Alltså, frågade ni första bästa på plats ni fick tag på, exempelvis kvinnorna som var ute på gården eller valde ni ut dom med den åsikt ni ville lyfta?
UG – Joakim: Jag letade efter ungdomar och föräldrar som hade anknytning till Rosengårdsskolan. Pratade med väldigt många men alla ville inte vara med i tv. Jag tyckte att Kahlsoum var relevant då hon haft fem barn på skolan och varit engagerad i skolans utveckling. Noor var viktigt eftersom han hade gått där för tre år sedan och har en lillebror som går i åttan. Fofo var viktigt eftersom han var med på youtubeklippet.
Nej, jag valde inte ut dom med ”rätt” åsikt. Jag blev förvånad när jag började prata med folk, för jag trodde att fler skulle vara arga för att Rosengårdsskolan hade stängt. Men så var inte fallet. Peace
Ulrika: Är det bara pojkar som går och har gått på Rosengårdskolan?
UG – Joakim: Tyvärr så fick jag inte med några tjejer. Jag hade börjat filma några men som valde att inte vara med. De tyckte det var för jobbigt att vara med i tv samtidigt som de skulle börja ny skola. Tyvärr.
Däremot är det tydligt att pojkarna på Rosengårdsskolan klarar sig myket sämre än tjejerna, betygsmässigt.
Kristina: Apartheid, vad menar du
UG – Janne: Jo, men om vi kan se att vi får skolor som i stort sett bara består av elever som är invandrare och flyktingbarn och andra, till exempel friskolor som kanske enbart har svenskfödda elever. Börjar det då inte likna apartheid?
Eva: Vilka konkreta insatser tycker ni behöver göras för att förbättra skolsituationen i Rosengård
UG – Joakim: Börja med att förändra området. Det är för mkt sociala problem i Rosengård. Det avspeglar sig i skolan.
Tina: Jag upplever att ni hade en ”mildare ton” i detta programmet jämfört med hur jag upplever att reportage i Uppdrag granskning brukar vara generellt. Håller ni med, och vad är i så fall bakgrunden till det?
UG – Joakim: Det är för att jag är en så mild kille. Janne däremot var hård som vanligt, tyckte jag.
Hani karim: det är fel att ha Andreas Konstantinides i sa många år som stadsdel fullmäktig
UG – Janne: Det är ju din uppfattning. Alla kan dela den eller vara oense med dig.
mari: Jo men visst var detta program fyllt av propaganda. Josefsson har ställt in sej i ledet
UG – Janne: Vari består propagandan och i vilket led har jag ställt in mig i?
Göran O:son Waltå: Jag tycker att Josefsson attack mot A. Konstantinides var ett flagrant övertramp, all heder och stöd stöd till A.K. om försökt hålla ställningarna och göra det bästa en svår situation. Det stora misstaget är kommunaliseringen av den svenska skolan!
UG – Janne: Vilka frågor var omotiverade att ställa till honom? Ta till exempel frågan som gäller när han 2007 sa att det blev bättre när det i själva verket blev sämre. Skulle han inte få den? Är det att attackera honom?
Jan Oskar: Den förälder som intervjuas i reportaget kan rimligtvis inte vara representativ för området. Då hade eleverna aldrig tillåtits bete sig som de gör. Jag är övertygad om att lärare och rektorer både ringt hem, haft möten och gjort socialtjänstanmälningar men föräldrarna har inget gjort något åt situationen. Vad ska då skolan göra?
UG – Joakim: Jag tror att många föräldrar i Rosengård kämpar, kämpar och kämpar. Men förutsättningarna är svåra i området. Det finns mkt kriminalitet, droger och anna kriminalitet. Arbetslösheten är hög och folk har risigt med stålar. Vad ska de göra? De börjar deala fultjack för att få ihop till ett par nya sneakers (likadana som ungdomarna i Bunkeflor har), torskar hos polisen som 15-åringar och hamnar i en ond cirkel. Det blir övermäktigt för föräldrarna.
Corina: En fråga när ska det handla om mobbning på uppdragsgranskning
UG – Moderator: Hej Corina, Joakim har redan besvarat denna fråga.
Calle: Janne, du startade mediedrevet mot Lundsberg som i förlängningen, och p g a några naturligtvis oerhört trista mobbningshändelser, ledde till att Skolinspektionen stängde skolan. Tycker du att med ert program idag och med det perspektivet det var rimligt att hålla Rosengård öppet så länge, men stänga Lundsberg – en av landets mest framgångsrika skolor – och med omedelbar verkan? Det verkar ju fullständigt orimligt. Bara politik bakom det beslutet också, men ett scenario somdu väl önskade dig? Din journalistiska upprördhet i kväll blir ju lite löjlig när man ställer de här nedläggningarna – och UG:s insats mot varandra. Calle
UG – Janne: Jag förstår inte riktigt vad du menar? Programmen som Uppdrag granskning gjorde om Lundsberg var väl motiverade och vad det gäller Rosengårdsskolan så fick dom frågan om varför dom inte stängde den tidigare.
Catharina Radomski: Hur kan man be en rektor säga förlåt till elever som gått ut skolan utan fullgott resultat, när de så trakasserat lärare och burit sig så illa åt under skoltiden att man blivit tvungen att lägga ner skolan i Rosengård? Är det inte elevernas EGET FEL att de inte lär sig något när de bär sig så illa åt i skolan? Är det inte i FÖRSTA HAND DERAS FÖRÄLDRAR SOM SKA UPPFOSTRA DEM???? Elever som bär sig illa åt i skolan borde FÅ STRYK OCH STÅ I SKAMVRÅN. SLUTA ATT DALTA MED DESSA ELEVER OCH BÖRJA UPPFOSTRA ISTÄLLET!!!!!
UG – Janne: Det är ju det svaret han gav och som vi publicerade.
Den siste svensken: Ar de inte sa att de politiker som har ryggrad har lamnat in for lange sedan.... kvar finns medias lakejer
UG – Joakim: Angående politiker och ryggrad: jag tror inte att det finns ngn politker med inflytande som skulle låta sina barn växa upp i Herrgården i Rosengård. Men att låta andras barn göra det är inte ett problem.
Per-Arne: Tror ni som gjorde reportaget att vi går mot det bättre eller sämre
UG – Joakim: Vad jag tror och hoppas är två olika saker.
tyckatill: Vi flyttade våra nu vuxna barn till friskolor då de kommunala skolorna inte kunde leva upp till den ”ordning och reda” som krävs för att bedriva undervisning. Det stora felet med skolan de senaste 30-åren är den gradvisa försämringen av lärarnas auktoritet i klassrummet.
UG – Janne: Jo, det är klart att ser man att en kommunal skola blir sämre och har dålig ordning i klassrummen och man hör talas om friskolor där det är ordning och reda, är det kanske inte så konstigt att man som förälder flyttar sitt barn dit.
Karin: Skulle så önska en mer nyanserad debatt. 60% av elevernas resultat sjunker. På sina håll undervisar lärare ofantligt mycket. Det finns ingen samordning av allt det bra som görs osv.. Jag önskar mig verkligen ett långt nyanserat reportage som även visar de som lyckats och kan hjälpa skolan ur sin handlingsförlamning. Vad tycker ni?
UG – Janne: Jo, visst det är klart att det vore spännande att se en skola som har brutit den negativa trenden.
finne: Ställ eleverna som gick i Rosengårdsskolan moy väggen o inte politikerna!!!!
UG – Joakim: Ja eleverna har givetvis ansvar. Samtidigt har de inte bett om att få gå i Rosengårdsskolan.
Annika: Jag ställde min första fråga fem över nio, och sedan ett par till, hur väljer ni vem som får nå fram med sina frågor?
UG – Moderator: Hej Annika, tack för att du deltar. Jag är ledsen att din fråga inte har besvarats. Det är så mycket frågor att jag som moderator inte hinner skicka alla frågor som kommer in till respektive chattare. Det är helt enkelt för många frågor, för få som ska svara.
Gymnasielärare: Hot, våld, sexuella anspelningar och trakasserier har blivit vardag för lärare på gymnasieskolorna i Södertälje. Men det tystas ner av ledningar och politiker. Eleverna kan knappt läsa, har alla möjliga bokstavskombinationer, dyslexi osv men vi sitter med trettio elever per grupp. Inga hjälpmedel finns, förutom de stöttande orden ”trolla med knäna” och ”det är ditt jobb”. Bara en liten del av problematiken vi lärare måste handskas med varje dag. Medan medierna och politikerna stormar om att det är lärarnas fel. Sedan till vår ”hjälp” satsas pengar på en till två förstelärare/skola. Finns det någon rimlighet i allt detta?
UG – Janne: Nä, det låter välidgt konstigt. Du kan mejla mig på jan.josefsson@svt.se
Janerik: UG-Joakim Nu är det så att vi har ett fitt land där ALLA har rätt att bo var man vill. Politiker kan inte tvångsflytta folk från Herrgården. Ett tips är att skilja ut dom olika delarna i Rosengård, det är stor skillnad mellan områdena.
UG – Joakim: Jag vet att det är många som tänker så.
Svenne: Skolans mål bör nog ifrågasättas. Dessa elever är inte anpassade för teoretisk undervisning i klassrum.
UG – Janne: Det kan säkert finnas sådana aspekter. Elever som kanske kommer från länder där dom inte fått någon undervisning alls tidigare.
Anna Persson: Sluta tjafsa med politikerna! Ställ Bonnier och SVT mot väggen istället. Politiker är bara marionetter.
UG – Janne: Så du menar att vi på SVT har makten över skolan?
Peter: Varför ska svenska barn tvingas gå med en massa stökiga invandrare som inte är ett dugg intresserad av skolan? Politiker och mediaelitens barn som vurmar för mångkulturen väljer ju bort invandrartäta skolor så varför skulle ”vanliga” svenskar inte få det?
UG – Joakim: Nä det är ju det vi har visat. Att ”svenska barn”, som du säger, väljer bort de här skolorna. Så då kan ju du vara nöjd och glad, för det är ju så det ser ut i Sverige idag.
Calle: Tre eller fyra UG-program (kanske de var fler) om några mobbningsfall på en skola – Lundsberg – och så några få om om landets verkliga problem om skolor. Knappast en rimlig proportionalitet, det kan du inte själv tycka? Såvida du inte har en politisk agenda, fy på sig – och SVT – i så fall. Calle
UG – Janne: Vilken politisk agenda menar du att vi har med kvällens program?
P-S: Janne med Co. ger mig lite hopp trots allt. Sluta aldrig gräva hur mycket övrig media försöker kuva er.
UG – Janne: Tack. Hjärtligt tack.
john: ” UG – Joakim: Ja eleverna har givetvis ansvar. Samtidigt har de inte bett om att få gå i Rosengårdsskolan. ” Vadå inte bett om – de kan väl gå på annan skola de med – genom det fria skolvalet
UG – Joakim: Jag tror att många föräldrar i Rosengård inte känner till hur svenska skolsystemet fungerar. Dessutom att de har så många andra problem att deala med så att det fria skolvalet inte är ngt som står högst på agendan.
Sivan: Man kanske kan driva saken till sin spets och införa speciella invandrarklasser på deras eget språk med svenska som andra språk
UG – Janne: Det är en radikal idé. Men jag har svårt att tro att den kan förenas med målet att integrera alla. Är det inte det som vi i själva verket har skapat med skolor som Rosengårdsskolan?
Bektas: Om ni kan svara på fråga blir verkligen tacksam. kan ni skickade till mitt mail när ni har tid. bektas.u.caliskan@gmail.com mvh Bektas
UG – Moderator: Hej Bektas, om du vill få din fråga besvarad så pröva att skicka den till granskning@svt.se, tack för att du deltar.
L8: Vilket av dina lärare tyckte du bäst om i din grundskola: den som var tuff och satte gränser eller den som tillät dig göra vad du som elev ville?
UG – Joakim: Jag hade en lärare som körde med örondrag och ”negerjobb” (välskrivning). Jag var röd i örat i tre år. Honom gillade jag inte.
Däremot fanns det lärare som man hade respekt för och som var schyssta. Man vågade inte jiddra med dom för då visste man att man var rökt. Men man gillade dom ändå för att dom spelade ett fair game. Sådana lärare tror jag det finns för få av idag.
Stolt invandrare : Har själv växt upp i ett segregerat område och har utbildat mig. Tycker att det är föräldrarnas ansvar att få ordning på deras barn. Glöm aldrig att det inte är invandrarnas fel, utan de socioekonomiska aspekterna! Skyll inte på invandrarna!
UG – Janne: Jag kan inte se att vi i kvällens program skyller på invandrarna.
Sten: Bind händerna bakom ryggen på lärarna och skicka sedan in dem i klassrummet. Då har ni vår situation idag
UG – Janne: Är ni så bakbundna? Det verkar ju inte riktigt klokt!
Arvid : Vet ni hur situationen ser ut på Tensta Gymnasium i Stockholm? Vet ni att situationen på Tensta Gymnasium är värre än på Rosengårdsskolan ?
UG – Joakim: Nu är det dags att säga gonatt. Sov gott och tack för att ni chattat. Peace out.
UG – Joakim:
UG – Joakim
Nu är det dags att säga gonatt. Sov gott och tack för att ni chattat. Peace out.
Det var bättre förr !: Återinför spöstraffet !
UG – Janne: Mot vem ska straffet riktas då? Mot oss journalister, eleverna, lärarna, politikerna, föräldrarna eller oss allihop?
UG – Janne: Tack för alla frågor. Hoppas ni fått ut någonting av chatten. Bästa hälsningar från Janne Josefsson.
UG – Moderator: Nu är chatten slut. Tack alla som deltog! Om ni har tips eller frågor så skicka dem till granskning@svt.se