Affären strider mot regeringsformen, skriver KU, eftersom riksdagen inte hade tagit de nödvändiga besluten om att genomföra miljardaffären. Man kritiserar också hur tjänstemän på regeringskansliet använt privata mejladresser i sin kommunikation med Sjöfartsverket och inte diariefört breven.
Det var under hösten 2012 som Sjöfartsverket tecknade ett bindande kontrakt på sju nya räddningshelikoptrar värt minst två miljarder med den italienska helikoptertillverkaren Agusta Westland. Uppdrag Granskning har i flera reportage granskat affären och kunde bland annat avslöja hur Sjöfartsverket i oktober betalade också en kvarts miljard i handpenning trots att riksdagen först i december fattade beslut om att Sjöfartsverket fick genomföra affären.
Sjöfartsverket skyller på Näringsdepartementet som man menar gav klartecken till att teckna kontraktet. Men det dåvarande ansvariga statsrådet, Infrastrukturministern Catharina Elmsäter- Svärd (M), menar att det var Sjöfartsverkets eget ansvar att se till att kontraktet följde gällande lagar och regler. Men ett enigt Konstitutionsutskott kritiserar nu Elmsäter-Svärd för Näringsdepartementets hantering av helikopteraffären.