Det nya avtalet har varit på gång sedan början av 2017, då Sjöfartsverket började förhandla med de fackliga parterna. Den långa förhandlingstiden har bland annat lett till stora övertidskostnader och att det ibland blivit svårt att bemanna räddningsmanskap. Dessutom har det ibland varit svårt att hålla insatstiden till 15 minuter, skriver Ekot.
Avtalet berör samtliga helikopterbaser
Sjöfartsverket driver helikopterbaser i Säve, Ronneby, Visby, Norrtälje och Umeå och det nya avtalet kommer beröra samtliga baser.
En följd av det nya avtalet kommer bli en förstärkt bemanning inom helikopterverksamheten, säger Sjöfartsverkets generaldirektör Katarina Norén till Ekot.
– Jag är oerhört glad över att parterna äntligen tagit i hand om principerna för ett nytt avtal. Det har varit en tuff period som slitit hårt på båda parter, säger Norén i ett pressmeddelande.
Massiv kritik mot Sjöfartsverket
Sedan 2014 har Uppdrag granskning granskat Sjöfartsverket och miljardupphandlingen av sju nya helikoptrar till sjö- och flygräddningen. Bland annat visades hur den högsta ledningen hemlighöll avgörande dokument, bröt mot lagen om offentlig upphandling och använde privata mejladresser i sina kontakter med den italienska tillverkaren Agusta Westland. Massiv kritik har riktats från flera tillsynsmyndigheter.