Regeringens utredning ska ta ställning till om ett fackförbund ska ha rätt att strejka, när ett företag redan tecknat kollektivavtal med ett annat fackförbund.
Orsaken är konflikten i Göteborgs hamn som pågått i snart ett och ett halvt år.
Frångår svenska modellen
APM Terminals – dotterbolag till rederijätten Maersk – har valt att skriva kollektivavtal med Transportarbetareförbundet. Detta trots att Hamnarbetarförbundet är störst på arbetsplatsen. Mats Glavå, docent i arbetsrätt, säger att arbetsgivaren genom detta medvetet valt att frångå den svenska modellen.
– Huvudskälet för en arbetsgivare att sluta kollektivavtal är att få arbetsfred. Då måste arbetsgivaren välja att sluta kollektivavtal med en organisation som kan erbjuda arbetsfred och det gör dom inte i det här fallet, säger Mats Glavå.
”Det är inget kryphål”
Men företaget APM Terminals kräver att lagstiftningen ändras, med hänvisning till att det finns ett ”kryphål” som Hamnarbetarförbundet använder. På sin sida har bolaget också Svenskt Näringsliv, Sveriges Hamnar och det kommunägda bolaget Göteborgs Hamn AB. Men Mats Glavå är kritisk till arbetsgivarsidans agerande.
– Man har rätt att vidta stridsåtgärder för att få till stånd ett kollektivavtal. Det är inget kryphål, utan det här är den svenska modellen, säger han.
Varnar för konsekvenser
Utredningen, som initierats av arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S), har skakat om den svenska fackföreningsrörelsen. Mats Glavå varnar nu för långtgående konsekvenser.
– Eftersom situationen i hamnen är unik bör man skapa en lösning för just den situationen, inte någon lagstiftningslösning som i grunden skulle kunna förändra den svenska modellen, säger Glavå.
Uppdrag gransknings reportage Spelet om hamnen sändes klockan 20 i SVT1 och SVT Play onsdagen den 17 januari 2018.