Arkiv:
“Konflikten i Göteborgs containerhamn växer…”
“Ja, Skandiahamnen i Göteborg stängdes imorse efter att hamnarbetarförbundet gått ut i en endygnsstrejk…”
“Jag ser effekterna som oerhört allvarliga för svensk ekonomi och svensk industri…”
På ytan handlar den här historien om ett fackförbund som sticker ut – som står utanför de etablerade organisationerna och som går sin egen väg.
Hans Rothenberg (M): Jag vill fråga statsrådet: är det inte dags att börja betrakta Hamnfyran som någonting annat än enbart en facklig organisation?
Men konflikten i Göteborgs hamn har kommit att handla om något mycket större – som kan förändra den svenska arbetsmarknaden i grunden.
På ena sidan står Hamnarbetarförbundets avdelning 4 i Göteborg. Ett fackförbund som i sina stadgar skrivit in att en uppgörelse med arbetsgivaren aldrig får göras – utan att alla medlemmar får rösta om saken. Omständliga, enligt vissa. Kompromisslösa bråkmakare, enligt andra.
Dom anklagas för att strejka för att få fler tv-kanaler på jobbet och fina middagar med chefen. På den andra sidan hittar vi världens största containerrederi – Maersk – och deras dotterbolag APM Terminals.
APM:s starke man är en dansk sjökapten vid namn Henrik Kristensen. Han har tröttnat på Hamnfyran – och han är påhejad av mäktiga krafter.
Peter: Jaha, får hälsa er välkomna. Ser alla en dagordning?
Alla: Ja.
Peter: Kan vi godkänna dagordningen?
Alla: Ja.
Peter: Innan vi gör det, dom som... Henriks hjältar som en del kallar dom, Tony och dom, dom kommer lite senare dom slutar ju fyra. Så som ville att vi skulle lägga APM så långt bort som möjligt ifrån...
Okänd: Är det många som vill...
Peter: Val av rösträknare, tillika justeringsmän två stycken.
Okänd: David Björk...
2011 vinner danska APM Terminals ett åtråvärt kontrakt med Göteborgs kommun.
Dom betalar över 1 miljard kronor och får ett avtal med det kommunala hamnbolaget om att driva containerhamnen i 25 år. På köpet får dom också Hamnarbetarförbundets avdelning 4, den så kallade Hamnfyran.
Peter Annerback
ordf Hamnarbetarförbundet avd 4
R: Vad var ditt första intryck då när du mötte de nya, när du mötte APM?
P: Positiva skulle jag vilja säga. Alltså någonstans att man sålde ut hamnen det kan man inte göra så mycket åt utan det är bara att köpa och så APM såg ut som en bra arbetsgivare. Vi hade ett bra möte, första möte där APM sa att de tyckte vi hade varit duktiga att kunna sköta verksamheten på så få maskiner som vi hade på terminalen. I det här inledande mötet då och då kanske man var lite naiv eller så här, men det kändes bra. Och det var bra en lång period, 2,5 år som det var bra.
Men det går inte så bra för APM Terminals. Volymerna i terminalen minskar för varje år som går. Och bland kunderna växer missnöjet mot det danska bolaget.
APM säger att det beror på alla investeringar man gjort, att man uppgraderat hamnen och att det påverkar verksamheten. Men Vd:n slutar. Han som ersätter har en lång karriär inom koncernen Maersk.
Henrik Kristensen
vd APM Terminals Göteborg:
You know I’m Danish, so I come from Scandinavian roots and... And I think that it requires of course also that you self, that you are open.. open minded and put your ear a little bit to the ground an find out how are people working around here, how do we communicate, how do we do things.
Nu börjar en ny tid på terminalen.
Erik Helgeson
Hamnarbetarförbundet avd 4:
Vi upplevde att det fanns en ganska kraftig attitydförändring. Nu ville man inte lösa grejer som man förut visserligen hade behövt förhandla om men i alla fall hittat någon kompromisslösning och gått vidare. Nu var det stopp hela tiden. Och vi hade jävligt svårt att driva facklig verksamhet för man sa till förtroendevalda att de inte fick prata med medlemmarna.
Hamnfyran, som inte har något kollektivavtal, har ändå haft fackliga rättigheter. Men relationen med den nya ledningen blir nu allt sämre. Och i april 2016 får Hamnarbetarförbundet nog.
Skylt: 26 april 2016
26 april 2016
“Ja, Skandiahamnen i Göteborg stängdes i morse efter att Hamnarbetarförbundet gått ut i en endygnsstrejk…”
28 april 2016
“Klockan sju i morse startade den andra 24-timmars strejken i containerhamnen i Göteborg, konflikten handlar om en rad frågor som inte löst...”
Erik Helgeson
Hamnarbetarförbundet avd 4:
Vi hade massor med olösta dels personalärenden, alltså folk som hamnade i kläm på olika sätt, enskilda anställda där man lovade att hjälpa till och lösa deras situation. Man missade att bjuda in våra skyddsombud till haveriutredningar eller slarvade bort anmälan om farliga situationer eller farliga arbetsmoment som behövde åtgärdas. Så allt det där liksom det byggdes på, vi hade ju liksom långa A4-listor med olika olösta frågor.
Men strejken leder inte till någon lösning. Och några dagar senare varslar Hamnfyran igen – och stänger hamnen i ytterligare två dygn.
Erik Helgeson
Hamnarbetarförbundet avd 4:
Det är ju så, så fort man varslar om stridsåtgärder så riskerar man att bränna hela relationen med arbetsgivaren helt och hållet liksom. Och hamna i ett jävligt låst läge.
Peter: Med det kan vi godkänna punkten D?
Alla: Ja
Peter: Punkten E...
Hamnarbetarförbundet är inte vilket fack som helst. I början av 1970-talet splittras det LO-anslutna Transportarbetareförbundet. Och tidigare medlemmar bildar det nya – Hamnarbetarförbundet.
ur “Därför lämnade vi LO”, 1976
R: Vad anser du om Hamnarbetarförbundet?
Rolf Lysell
Transportarbetareförbundet avd 2 Göteborg
Det jag har sagt förut, det är nåt som inte hör hemma på svensk arbetsmarknad helt enkelt, det är en splittring.
R: Varför anser du att dom är splittrare?
Rolf: Därför att dom har splittrat en organisation som före splittringen var mycket starkare.
Det nya förbundet växer snabbt och tar strid för att få ett eget kollektivavtal. Dom beskriver sig själva som en kamporganisation och pratar om facklig militans. Dom använder strejkvapnet för att få igenom sina krav. Och har gjort så många gånger genom åren.
ur SVT Västnytt 1988:
“Hamnarbetarförbundet har vid två tillfällen de senaste veckorna gått ut i endagsstrejk med krav på höjd lön och rätt att sluta lokala avtal.”
I Göteborg skaffar förbundet ett juridiskt ombud. Han heter Dennis Töllborg, är professor på Handelshögskolan och har hjälpt Hamnarbetarförbundet i 20 år.
Dennis Töllborg
professor rättsvetenskap:
Hamnarbetarförbundet är organiserat på ett sätt som är lite främmande för den svenska modellen. LO, TCO, Saco, och de stora organisationerna och förbunden som finns där. Dom är ju organiserade top-down. Vi får se på Rapport ”nu ska du gå ut och strejka” dom har bestämt det i toppen. Nu, det här är din nya löneförhöjning. Det har vi bestämt och så vidare och sånt. Medan Hamnarbetarförbundet dom har organiserat bottom-down. Där bestämmer medlemmarna. Ordförande i Hamnarbetarförbundet kan inte sluta ett kollektivavtal utan att medlemmarna sagt ja. Han har ingen rätt att ingå ett avtal utan att medlemmarna tagit ställning till det. Eller vilken annan överenskommelse som helst.
R: Det kan ju en arbetsgivare tycka är lite jobbigt?
D: Ja! Javisst, det är rationalitet i det naturligtvis. Diktatur är ju allra bäst. Det är ju smidigast.
R: Men vad skulle vara diktaturen i Hamnen?
D: Nej, men om Peter kan gå in, säger Peter Annerback ordförande, kan gå in och säga ” ja men nu tar vi i hand på detta. Vi sluter ett sånt här avtal” och så bara han meddelar medlemmarna det, att nu har vi kommit överens om följande... ni ska tjäna ettusen kronor mindre än dom som är medlemmar i Transport. Jag kommer att få en löneförhöjning, jag får dessutom en lägenhet till mina barn i Göteborgs kommun. Och sen så ska jag gå på middag med APM:s chef. Och det är ett bindande rättsligt avtal jag slutit. Och så vill inte Hamnarbetarförbundet ha det. Det är ju därför jag har hjälpt dem under alla år och sånt då.
Idag är Hamnarbetarförbundet störst i Göteborgs hamn. Men splittringen från Transport 1972 har fortfarande betydelse. Trots att Hamnarbetarförbundet är störst är det ändå Transport som har kollektivavtalet med APM Terminals. Och nu närmar vi oss kärnan i konflikten.
Henrik Kristensen
vd APM Terminals Göteborg (DANSKA):
Vi har ju ett kollektivavtal i alla svenska hamnar som är tecknat med Transportarbetareförbundet och LO. Och det är tydligt för oss att Hamnarbetarförbundet inte riktigt respekterar att det är Transportarbetareförbundet som faktiskt har riksavtalet. Riks-kollektivavtalet i hamnen.
R: På vilket sätt gör dom inte det?
H: Det är tydligt för oss att efter att vi har haft mycket dialog. Till exempel under 2016 hade vi mer än 70 sittningar där vi försökte att komma överens och förhandla saker på plats och ha dialog. Både med Transportarbetareförbundet om hur de ser förändringar i hamnen i förhållande till Hamnarbetarförbundet. Och där vi inte riktigt lyckades, faktiskt, att komma överens om att få lugn och ro på arbetsplatsen och få skrivit ett avtal.
När vd Henrik Kristensen talar om “lugn och ro” syftar han på några viktiga begrepp. Det handlar om arbetsfred och fredsplikt och är centralt i kollektivavtalet. Arbetsgivaren ger facket utökade rättigheter, och facket ger då bort sin rätt att strejka.
Det blir arbetsfred på arbetsplatsen. Det är en del av det som kallas den svenska modellen.
Henrik Kristensen
vd APM Terminals Göteborg (DANSKA):
Jag tycker den svenska modellen är bra. Jag känner ju också till den danska modellen som den påminner mycket om, men tyvärr är det ju ett kryphål i den svenska modellen, i lagstiftningen.
R: Vad är det för kryphål?
H: Ja, det är ett kryphål omkring det att man tillåter att ett fackförbund kan strejka och lägga blockader i en verksamhet, för att få ett kollektivavtal, när det redan finns ett kollektivavtal på arbetsplatsen.
Henrik Kristensen pratar om ett kryphål. I containerhamnen är Hamnarbetarförbundet störst och det fack som kan ge Kristensen arbetsfred.
Så frågan är varför hans bolag ändå har avtal med Transport?
Henrik Kristensen
vd APM Terminals Göteborg (DANSKA):
R: Det står ju er fritt som företag att teckna avtal med vem ni vill?
Nej, men nu är det faktiskt så att när man kommer in som APM Terminals till Sverige, så ska man tänka på att vi opererar i 76 hamnar runt omkring i världen. Och vi tittar alltid efter om det är kollektivavtal på arbetsplatsen. Och när vi kom till Sverige 2012 såg vi också att det var ju tecknat ett kollektivavtal inom Sveriges Hamnar med Transportarbetareförbundet på riksnivå, det var detsamma för alla hamnar så vi satte liksom ”check” på den och sa att om det är tecknat kollektivavtal så är fundamentet i ordning på arbetsplatsen.
Skylt: November 2016
I november 2016 har konflikten i hamnen eskalerat och Hamnfyran strejkar igen. Men nu händer också två saker. Båda parter ber plötsligt om hjälp – om att staten ska gå in och medla.
Hamnfyran, som aldrig tidigare begärt medling, hyser stora förhoppningar om att hitta en lösning på konflikten. Men arbetsgivaren APM verkar samtidigt ha en annan plan. Den 23 november befinner sig en delegation från Göteborg i Stockholm.
Med på resan är vd:n för APM Terminals, vd:n för det kommunala hamnbolaget i Göteborg, Magnus Kårestedt, samt ordföranden för hamnbolaget: förre S-ministern Ulrica Messing.
I Stockholm ska dom ha ett möte som kommer att sätta hela den svenska konflikträtten i gungning.
Uppdraget att lösa konflikten går till två erfarna medlare: Anders Lindström och Jan Sjölin. Dom arbetar på uppdrag av den statliga myndigheten Medlingsinstitutet. Anders Lindström vill inte bli intervjuad, men Jan Sjölin går med på att träffa oss.
Jan Sjölin
medlare Medlingsinstitutet:
Jag har punktlistan kvar som vi upprättade med hamnarbetarförbundet och då var det initialt sex punkter vill jag minnas...
Och ganska snart tillkom ytterligare två. Med bolaget dom hade inte några direkta arbetsgivarkrav i så att säga detaljform utan dom sa det att förutsättningen för att vi ska gå med på nåt överhuvudtaget är att det landar i ett avtal mellan, kollektivavtal mellan parterna som leder till fredsplikt. Utan det är vi inte beredda att göra några eftergifter, sa bolaget. Så det var en väldigt enkel ståndpunkt som var lätt att förstå.
Punkterna från Hamnarbetarförbundet handlar bland annat om fackliga rättigheter, och rätt att utse skyddsombud. Och i januari 2017 lägger medlarna en så kallad hemställan.
Ett förslag till avtal som man hoppas ska lösa en del av konflikten. Men avtalet ger inte Hamnfyran självbestämmande. Och gör dom heller inte jämbördiga med Transport. APM Terminals säger ja. Hamnfyran säger nej – och går ut i strejk igen.
ur Sveriges Radio 23 januari 2017
Hamnarbetarförbundet säger nej till medlarnas bud i konflikten med företaget APM Terminals som ju driver containerhamnen i Göteborg…
Skylt: 24 januari 2017
Tisdagen den 24 januari 2017 lägger dom ner arbetet i åtta timmar. Det här är första – men också enda gången dom strejkar under hela 2017. Men det kommer inte många att minnas, när konflikten nu börjar handla om helt andra saker.
Jan Sjölin
medlare Medlingsinstitutet:
Hamnarbetarförbundets företrädare har ju inte varit helt och hållet glada med oss. Dom har ju inte alltid tyckt att det varit kul och träffa oss och så vidare.
R: Asså hur har stämningen varit på dom här mötena egentligen?
J: Ja, jo det har ju varit ganska bra, det är ju ändå begåvade människor… dom har ju ändå ganska tydligt på olika sätt demonstrerat att dom inte gillar att snacka med oss.
Erik Helgeson
Hamnarbetarförbundet avd 4:
Deras uppfattning om den svenska modellen är att LO och Arbetsgivarföreningen gör upp om kollektivavtal. Det finns inget utrymme för arbetstagarna att välja något annat. Och gör dom det då är det såna här sidolösningar där man inte har några rättigheter i princip. Det är det som gäller. Det är det man är hänvisad till.
Hamnfyran skriver nu till Medlingsinstitutet att dom vill byta ut medlarna. Anledningen, skriver man, är att man tror att orsaken till att medlingen misslyckats “kan sammanhänga med att medlarna visat sig ha allt för stark koppling till LO-familjen.”
Jan Sjölin har jobbat 30 år inom Kommunal och den andre medlaren, Anders Lindström, har en lång bakgrund inom ett annat LO-förbund.
Jan Sjölin
medlare Medlingsinstitutet:
R: Men du tycker att ni har varit opartiska i den här frågan?
Det där har vi ju kommunicerat med Hamnfyran alltså väldigt tydligt. Haft långa samtal med deras ordförande om den här frågan. Det är klart att ... vi har ju att hålla oss inom de sakomständigheter som gäller på svensk arbetsmarknad i form utav lagar och avtal och så vidare. Och i den mån vi gör samma bedömningar om rättsläget som arbetsgivarsidan gör, så gör vi ju inte det för att vi så att säga står på arbetsgivarsidan. Utan vi gör att vi gör samma bedömningar av faktiska omständigheter.
Hamnfyran får inte igenom sitt förslag. Medlarna Jan Sjölin och Anders Lindström fortsätter. Och nu uppstår en helt annan möjlighet att lösa konflikten.
Det rikstäckande kollektivavtalet som gäller i Göteborg och alla dom svenska hamnarna håller på att löpa ut. Då föreslår Hamnarbetarförbundet att alla parter ska göra gemensam sak. Förslaget blir offentligt mitt under medlingsarbetet.
Jan Sjölin
medlare Medlingsinstitutet:
Det betyder liksom att Hamnarbetarförbundet och Transport gemensamt skulle skriva på som en part. Och arbetsgivaren som den andra parten. Men två fackförbund skriver på gemensamt. Det är inte ovanligt på svensk arbetsmarknad, jag har för övrigt medlat en gång mellan Transportarbetarförbundet och Unionen där de hade ett gemensamt avtal om bagagehantering, tror jag att det var. Så att det är inte alls ovanligt. Men det är en grej som måste riggas av facken själva.
R: För det verkar ju vara någon typ utav lösning som även arbetsgivaren var intresserad av?
J: Ja, absolut. Det hade varit den smidigaste lösningen för arbetsmarknaden i stort. Så måste man ju säga att det hade varit en smidig lösning. Om Transport och Hamn skriver ett gemensamt avtal, klart, fine. Problemet är ur världen.
Det är branschorganisationen Sveriges Hamnar som tecknar det centrala avtalet med Transport. Vd:n heter Joakim Ärlund och har sitt kontor i Svenskt Näringslivs högkvarter i Stockholm.
Joakim Ärlund
vd Sveriges Hamnar:
R: Skulle ni kunna göra ett gemensamt avtal? Med de två fackförbunden.
J: Du tänker både Transport och Hamnarbetarförbundet?
R: Ja
J: I förening?
R: Ja, för det verkar vara ett litet problem det här?
J: Ja, men jo och Hamnarbetarförbundet kommer ju från Transport från början, det är ju liksom en utbrytning så de har ju samma historiska arv. Alltså ett avtal med tre parter förutsätter att det finns tre parter som vill ha ett sådant avtal och i dagsläget gör det inte det.
R: Någon av de tre vill inte alltså?
J: Vad jag vet så har Transport varit ganska tydliga med att man inte är intresserad.
R: Har du frågat dom?
J: Jag har läst att dom har sagt det, uttalanden i media.
Splittringen delade hamnarbetarna i två förbund. Men det var 45 år sen – och man skulle kunna tro att frågan tappat sin känslighet. Vid Norra Bantorget i Stockholm träffar vi Transportarbetareförbundet och deras nye avtalssekreterare.
Peter Winsten
avtalssekreterare Transport:
R: Vad är din uppfattning om Hamnarbetarförbundet?
P: Jag kan liksom inte in och recensera Hamnarbetarförbundet som sådant.
R: Men hur ser du på dem som organisation?
P: Ja det är en organisation som företräder sina medlemmar som också jobbar i hamnen på samma villkor som våra medlemmar gör. På vårt avtal.
R: Skulle ni kunna samarbeta och skriva ett avtal ihop?
P: Vi har ett rikstäckande avtal. I det här fallet så pratar jag om ett enskilt bolag i Göteborg och en enskild avdelning, i Hamnarbetarförbundet, men vi har ett rikstäckande avtal som täcker hela Sverige och alla hamnar i hela Sverige. Och vi tycker nog, eller vi gör bedömningen från vårt förbunds sida sett att det funkar jättebra som det är just nu.
R: Får arbetsgivaren här APM Terminals, får de arbetsfred när de skriver på med er?
P: När de skriver på hos oss så får de självklart arbetsfred från Transportarbetareförbundet, ja.
R: Men får de arbetsfred på arbetsplatsen?
P: Det funkar ju så att den som har tecknat avtalet och skrivit på den förbinder sig att inte konflikta. Om man då väljer att vara med i en annan förening då omfattas man inte av de villkoren.
R: Så då, vad är svaret, får de arbetsfred på arbetsplatsen?
P: Man får arbetsfred av Svenska Transportarbetareförbundets medlemmar ja.
R: Men får de arbetsfred på sin arbetsplats?
P: Ja gentemot den som har tecknat avtalet som tar ansvar då så får de arbetsfred.
R: Men gentemot de andra?
P: Nej det kan man ju aldrig vara garanterad, om man väljer att stå utanför den s.k svenska modellen och inte vara med i den organisation som tecknar avtal ja då binds ju inte de medlemmarna, eller gruppen då per definition inte av fredsplikten.
R: Så då blir det inte arbetsfred helt enkelt?
P: Nej, inte för den gruppen nej.
R: Och inte på arbetsplatsen heller?
P: Jo för Transports medlemmar ja.
Erik Helgeson
Hamnarbetarförbundet avd 4:
I den här hamnen, vi har inget krig med Transport. Men de säger ingenting, det är bara total tystnad och har vart hur länge som helst.
R: Men det kan ju också betyda någonting.
E: Ja, det betyder ju någonting.
R: Vad betyder det då?
E: Ja, nu sa ju jag att jag inte skulle spekulera men jag tror ju den enkla förklaringen till Transports tystnad och LO:s tystnad det är att man helt enkelt hoppas att APM Terminals ska slå ihjäl Hamnarbetarförbundet i containerterminalen, deras enskilt största hamn och att man därefter får en dominoeffekt där vi försvagas i hela landet.
R: Varför skulle de vilja det?
E: Därför att de anser att det bara ska finnas en fackförening för hamnarbetare och det är Transport.
Det blir aldrig någon gemensam uppgörelse mellan Transport och Hamnarbetarförbundet. Istället lägger medlarna fram ännu ett förslag till Hamnfyran. Men inte heller detta avtal gör dom jämbördiga med Transport. Hamnfyran tackar nej, och får stöd från hamnarbetare ute i världen.
Bobby Olvera Jr
Kalifornien, USA (Engelska):
Greetings brothers and sisters. I’m Bobby Olvera Jr I’m the president from the ILWU Los Angeles and Long Beach. And I bring you greetings from the IDC in Miami and solidarity for your struggle against the APM Terminals and the Maersk shipping giant. They are a common enemy and we have a common fight.
Mark Bass
Alabama, USA (Engelska):
Mitt namn är Mark Bass. Jag är ordförande för hamnarbetarna i Mobile, Alabama, USA. Jag vill framföra hälsningar och solidaritet i kampen som ni går igenom med APM Terminals. Här i Mobile har vi samma kamp.
Hamnarbetare
Århus, Danmark (danska):
Från Århus. Vi har också en APM-terminal precis som ni har. Eftersom vår sammanhållning med Göteborg varat i många år följer vi med intresse vad som händer hos er. Vi har en klar minnesbild av Henrik Kristensen när han var i Århus. Han är inte som man ska, han där.
Trots medlingen, kommer konflikten inte närmare en lösning. Och för att förstå, får vi ta det hela från början. Sveriges Hamnar som företräder APM skriver avtal med Transport för att få arbetsfred. Men i Göteborg är dom flesta med i Hamnarbetarförbundet. Och det blir ingen arbetsfred.
Men trots det kommer Transport och Sveriges Hamnar överens om ett nytt avtal – mitt i konflikten.
Henrik Kristensen
vd APM Terminals Göteborg:
Man kan ju alltid komma när avtalsperioden är slut och värdera vem man ska teckna avtalet med, men det är en fin tradition att Sveriges Hamnar har avtal med Transportarbetareförbundet som är en del av LO-familjen.
R: Precis, ja, när ett avtal löper ut så kan man bestämma vilken man ska teckna avtal med.
H: Det är ju fritt.
R: Det hän... Och så var det i våras, om jag inte minns fel?
H: Ja.
R: Då löpte avtalet ut, så då hade ni inget avtal med Transport?
H: Eh...
R: Eller ni kunde välja, helt enkelt?
H: Man kunde välja.
R: Och då valde ni Transport och ni valde inte Hamnarbetarförbundet?
H: Det är ju inte något vi bestämmer som bolag, det är Sveriges Hamnar som beslutar och det är ju...
R: Men inte låter du ett... någon annan bestämma på din arbetsplats?
H: Nä, men nu är det så att vi är en del av en organisation och det är viktigt...
R: Jo, men jag menar du låter ju... du är ju ändå vd för hamnen här, du låter ju inte någon annan bestämma vem du ska teckna avtal med?
H: Nej, men som jag nämnde för dig förut så är det så att när vi kommer till ett nytt land så tittar vi på hur det fungerar i hamnarna. Är det ett avtal på plats? Om det inte är något avtal på plats så försöker vi att skapa ett avtal, men om det finns ett avtal som det gör här i Sverige, som har fungerat i alla hamnar i 40 år, så ansluter vi oss till det.
Ett avtal som fungerat i alla hamnar i 40 år. Ett avtal som följer den svenska modellen. Eller är det precis tvärtom? På Göteborgs universitet finns en av Sveriges främsta experter på arbetsrätt.
Han heter Mats Glavå och undervisar framtidens jurister i vad som gäller när fack och arbetsgivare går i konflikt.
Mats Glavå
docent arbetsrätt:
Det är ju en massa olika synpunkter som framförs i den här frågan men en sak man måste ha klart för sig det är ju att huvudskälet för en arbetsgivare att sluta kollektivavtal det är ju att få arbetsfred och då måste ju arbetsgivaren välja att sluta kollektivavtal med en organisation som kan erbjuda arbetsfred och det gör dom inte i det här fallet.
R: Hur menar du?
M: Alltså dom pratar ju oftast om ett argument mot att man skulle träffa någon sorts överenskommelse med Hamnarbetarförbundet det är att i Sverige den svenska modellen bygger på att vi har riksavtal – säger man...jo men den svenska modellen bygger också på att det är frihet att organisera sig och frihet att sluta kollektivavtal och att det är parterna på arbetsmarknaden som bär ansvaret. Och eftersom arbetsgivarna på just det här området är väl medvetna om att Hamnarbetarförbundet har majoriteten av dom anställda åtminstone i vissa hamnar ändå sluter kollektivavtal med Transport då vet dom ju att den som dom har som kollektivavtals-motpart inte kan erbjuda det som är det essentiella för arbetsgivaren, nämligen att få arbetsfred…så att det är inte konstigare än så...
Mats Glavå är kritisk till hur konflikten beskrivs och hanteras av hela arbetsgivarsidan.
M: Jag skulle säga det att det är arbetsgivarsidan då i just den här konflikten som inte gör som man normalt gör, nämligen ser till att man sluter avtal med den organisation som kan ge arbetsfred.
R: Ja, dom säger ju att det är ett kryphål i den svenska modellen det säger arbetsgivaren?
M: Ja, och det är inget kryphål. Det är huvudregeln. Huvudregeln är att organisationer som inte har kollektivavtal får vidta stridsåtgärder. Det är det Hamnarbetarförbundet gör. Det är inget kryphål. Alltså det som har skett här, det är ju att en minoritetsorganisation, en organisation som företräder ganska få arbetstagare inom den här sektorn har ju slutit kollektivavtal.
R: Transport tänker du på?
M: Ja, visst. Och det är klart det blir så här. Vem vill bli företrädd av en minoritet?
Det är arbetsgivaren som inte följer den svenska modellen. Och det finns inget kryphål, säger Mats Glavå. Men det verkar inte spela någon roll. Våren 2017 har spelplanen förändrats i hamnen. Konflikten har nu pågått i över ett år. På ena sidan står Hamnfyran.
På den andra APM Terminals i sällskap av Göteborgs Hamn AB, Sveriges Hamnar, Svenskt Näringsliv – och Transportarbetareförbundet. APM Terminals har varslat ett 20-tal hamnarbetare om uppsägning. Hamnfyran har inte strejkat sen i januari.
Istället har dom lagt blockader mot nyanställningar, övertid och inhyrd personal. I maj får APM Terminals vd Henrik Kristensen nog. Han kallar sina största kunder till ett möte där han håller ett tal. Han ber om tålamod – och säger att han har en plan.
Skylt: 10 maj 2017
Arkiv:
“Konflikten i Göteborgs containerhamn växer arbetsgivaren APM Terminals varslar nu om en form av lockout som svar på stridsåtgärder från Hamnarbetarförbundet...”
Onsdagen den 10 maj skickar APM Terminals ut ett pressmeddelande. Företaget skriver att man i sex veckor kommer att stänga den stora containerterminalen helt på kvällar och nätter. Syftet, skriver APM, “är att förmå motparten att upphöra med sina stridsåtgärder.”
Och man upprepar budskapet: att lagen måste ändras.
Erik Helgeson
Hamnarbetarförbundet avd 4:
Man hoppades på en chockeffekt, alltså att medlemmarna skulle lämna fackföreningen. Att vi helt enkelt skulle ge upp, att det här är, det här är för stort och för kostsamt och nu kommer de lägga ner. Nu blev inte så.
Under den sex veckor långa lockouten betalar Hamnarbetarförbundet en del av medlemmarnas löner. APM Terminals får pengar från Svenskt Näringslivs konfliktfond. Hur mycket vill dom inte berätta. Men för tredje part får lockouten enorma konsekvenser.
ur P4 Värmland 18 maj 2017
Johnny Sjöström
vd Uddeholms AB:
Det här låter dyrt för er?
– Ja, det kommer att bli dyrt. Även fast vi då ett alternativ via tåg eller via transporter via andra hamnar, det kommer kosta oss två miljoner om dagen ungefär i extra kostnader.
ur P4 Göteborg 17 maj 2017
På morgonen den 20 juni, efter en månads lockout, kallar APM Terminals till presskonferens i hamnen.
ur SR 20 juni 2017
“Det här är Ekot som sänder direkt och vi ska bege oss med ljud till Göteborg där det just nu hålls en, ska inledas en presskonferens...
Henrik Kristensen
vd APM Terminals Göteborg (Danska):
Vi är tvingade att se på våra affärer, och vi går ut idag och varslar i nettoordningen 160 medarbetare.
Vd:n Henrik Kristensen meddelar att 160 personer ska förlora jobbet. Det är en tredjedel av dom anställda i bolaget, och nästan alla är medlemmar i Hamnfyran.
En källa med god insyn i APM:s högsta ledning beskriver lockouten som att APM drog spiken rätt ner i kistan.
“Man dödade verksamheten på det sättet och det kan bara ha handlat om att man ville bli av med obekväm personal. Inget annat”, säger källan.
Samtidigt börjar nya uppgifter spridas om vad som ska ligga bakom konflikten.
“Hamnfyran vill ha fler tv-kanaler”, rapporterar en nätsida.
I artikeln kan man läsa att Hamnfyran ställt krav på fler tv-kanaler i pausutrymmena och finare avtackningspresenter.
Detta upprepas i ännu en artikel några veckor senare:
“Middag med chefen – annars strejkar Hamnfyran”.
Sajten heter Arbetsmarknadsnytt och skriver ofta om hamnkonflikten. Och artiklarna delas på sociala medier. En ledarskribent konstaterar att det är “inte rimligt att stoppa en stor del av Sveriges utrikeshandel för några Tv-kanaler.” Och det är naturligtvis lätt att hålla med. Men stämmer det?
Jan Sjölin
medlare Medlingsinstitutet:
Det är inget som vi har wheelat och dealat med, utan det fick vi som någon form utav bakgrund. Det försökte bolaget tillmötesgå på ett sätt som de fick på fingrarna för, jag vet inte om det var av tv-bolagen ... eller, inte förenligt, bla bla bla, jag kommer inte ihåg.
R: Men jag menar som punkt i… själva konflikten här?
J: Nej, vi har inte handlagt det där, utan det nämndes som bakgrundsbeskrivning.
R: Ja men det är ju sånt som har skrivits om det här under tiden. Det här är ju en annan sån... middag med chefen ...?
J: Mm... ja... Men det här är väl det, allt gnissel som ligger som bakgrund till konflikten kan jag tänka mig. Det är inget som vi har hållit på med.
Bakom artiklarna står – Svenskt Näringsliv som också driver Arbetsmarknadsnyt.
Publiceringarna tar fart när lockouten startar. Och från maj till december 2017 publicerar Arbetsmarknadsnytt 36 artiklar om hamnkonflikten. En enda gång citeras en representant från Hamnfyran. Reportern som skrivit dom flesta artiklarna vill inte ställa upp på intervju, och det vill inte heller chefredaktören.
Tfn: Anna Dalqvist
ansvarig utgivare Arbetsmarknadsnytt
Anna: Jag vet inte vad vi skulle kunna tillföra i den här frågan. Vi är ett medie som alla andra som bevakar någonting som händer i samhället och, så jag avböjer intervju.
R: Ja, fast du måste ju kunna svara på publiceringar som ni har gjort eller hur?
Anna: Ja men självklart och det svarar jag också på, jag svarar nu på att vi publicerar artiklar som handlar om konflikten eftersom den får stora och långtgående konsekvenser för Sveriges industri och så mkt mer är det inte att säga.
Anna Dalqvist återkommer senare i ett mejl. Hon skriver att anledningen till att hon inte kan svara på frågor är det “lagstadgade källskyddet.”
Och längre än så kommer vi inte, när vi ber att få veta vad dom bygger artiklarna på.
Den 4 juli håller medlarna ett möte mellan Hamnfyran och APM. Lockouten är över och inga andra stridsåtgärder pågår. Men det blir det sista försöket till medling mellan parterna. Strax efteråt ber medlarna att få bli entledigade från uppdraget.
Jan Sjölin
medlare Medlingsinstitutet:
Jo, vi betraktade det som fullständigt meningslöst att fortsätta. Alltså det går ju till en punkt där...vi har hållit på i sju månader och diskuterat och diskuterat.
Jag kan inte svara idag, efter sju månader, på exakt vad som behövs för att Hamnarbetarförbundet ska bli nöjda. Det är ganska anmärkningsvärt – vi kan inte säga ”gör så här så blir förbundet nöjda”. Det har Hamnarbetarförbundet en del av ansvaret för att inte de har förmedlat till oss. Vi har en del av ansvaret för att vi har mottagare som inte lyckats snappa upp den sändningen i så fall, om den överhuvudtaget har förekommit.
Erik Helgeson
Hamnarbetarförbundet avd 4
Reporter: Vad är det ni vill ha då för att ta den här fredsplikten?
E: i praktiken vill vi vara en jämbördig part, en jämbördig, facklig part tillsammans med Transport. Vi vill inte tränga ut dom men vi vill ha samma rättigheter.
Peter Annerback
ordf Hamnarbetarförbundet avd 4:
Ja, man kan väl kalla det den svenska modellen egentligen?
E: Ja.
Konflikten går nu på tomgång. Inga stridsåtgärder är utlysta. Hamnfyran är upptagna med att ta hand om medlemmar som förlorat jobbet. Men konflikten har fått nytt bränsle av ingen mindre än arbetsmarknadsminister Ylva Johansson.
Arkiv:
Ylva Johansson
arbetsmarknads- och etableringsminister (S):
Normalt så kommer fackförbunden själva överens om vilket kollektivavtal som ska gälla, och eller att man kan få domar i Arbetsdomstolen som avgör vilket kollektivavtal som ska gälla. Den modellen har inte fungerat i Göteborgs hamn. Och det har fått mig att fundera över om lagstiftningen behöver förtydligas. Och jag har kommit fram till att den behöver göra det, för att säkerställa att det går att uppnå kollektivavtal och därmed arbetsfred.
Utspelet skakar om den svenska fackföreningsrörelsen. Och docenten i arbetsrätt, Mats Glavå, varnar för konsekvenserna.
Mats Glavå
docent arbetsrätt:
Hamnarbetarförbundet dom tillämpar ju dom rättigheter som dom har som icke avtalssluten organisation att vidta stridsåtgärder så dom gör ju inget formellt fel. Och eftersom den här situationen som är i hamnen är unik så bör man skapa en lösning för just den situationen, inte någon lagstiftningslösning som kan skapa, som i grunden skulle kunna förändra den svenska modellen. Man kan tycka ”ja men förbjud Hamnarbetarförbundet att vidta stridsåtgärder då”, jojo, men så kan vi ju inte göra. Rätten att vidta stridsåtgärder är grundlagsreglerad och Sverige är bundna av internationella konventioner det här är essentiellt så det här är ju en viktig fråga.
R: Finns det ingen plats för ett sånt här litet fristående förbund?
M: Alltså det här visar väl att många inte tycker det i vart fall.
Frågan om att ändra lagen har drivits i månader av Svenskt Näringsliv, Sveriges Hamnar, APM Terminals och Göteborgs kommunägda hamnbolag. Och kanske började allt med resan till Stockholm i november 2016. Där Henrik Kristensen, hamnbolagets vd Magnus Kårestedt och ordföranden Ulrica Messing deltog. Själva mötet dokumenterades aldrig.
Men den som tog initiativet var kommunens företrädare Magnus Kårestedt. Och dom träffade Ylva Johanssons statssekreterare.
Magnus Kårestedt
vd Göteborgs Hamn AB
R: Hur kommer det sig att inte Hamnarbetarförbundet deltog?
M: Vi valde att besöka ministern själva ihop med våran kund APM i detta fallet.
R: Varför det?
M: Ja, det känns ju naturligt eftersom vi har en avtalsrelation med APM Terminals och vi ser bägge väldigt allvarligt på att volymerna inte gick åt det håll vi ville, det skulle gått uppåt och istället så har det tappats volymer som väldigt mycket beror då på det osäkra läget med risken för konflikter.
R: Men hör det till vanligheten att man träffar statssekreterare så?
M: Ja alltså när du, när godsnavet blir utsatt för sådan här störningar så måste man försöka att få påtalat detta för alla som bestämmer och kan ha inflytande i detta.
Av alla inblandade i den här historien är det kanske Magnus Kårestedt som sitter på den mest centrala positionen. Han kontrollerar kommunens avtal med APM Terminals.
Men han sitter också i samma båt som vd:n för APM. I styrelsen för branschorganisationen Sveriges Hamnar.
R: När du sitter i styrelsen för Sveriges hamnar, vems talan för du då?
Magnus Kårestedt
vd Göteborgs Hamn AB:
Då för jag Sveriges hamnars talan, jag är ju vald utav alla svenska hamnar som utser styrelsen så då ska man sitta där med hela Sveriges hamnars hatt på sig.
R: Inte Göteborgs Hamns hatt?
M: Nej, uppdraget i en styrelse är att se så att alla, se till alla medlemmarnas intressen.
R: Så när du åker upp till Ylva Johanssons statssekreterare, vilken hatt har du på dig då?
M: Då var det Göteborgs Hamns hatt. Sedan kan ju de frågorna sammanfalla givetvis, så de frågor vi tycker är viktiga ur Göteborgs Hamn AB:s synvinkel kan ju väl överensstämma med Sveriges Hamnars åsikt, så klart.
R: Som det besöket, till exempel?
M: Nej, besöket så var det att jag, ordförande tillsammans med vår största kund APM Terminals, besökte Ylva Johansson statssekreterare för att påtala konfliktens konsekvenser.
R: Det här med att det är en lucka i lagen och så?
M: Ja framför, ja dels det, men framförallt att påtala vad det får för några konsekvenser när ett godsnav som Göteborgs hamn står stilla. Eller inte står stilla, men har drabbats av så stora nedgång i volymer. Inte drabbats hamnen som sådan, men vad kunderna drabbas av.
R: Jag tänkte att ligger det inte i ditt intresse här att arbetsmiljön ska vara okej i hamnen?
M: Jo, det utgår vi från att alla företag som verkar i Sverige och verkar i hamnen följer de lagar och riktlinjer som lagen föreskriver, såklart.
Under hela perioden har Magnus Kårestedt täta kontakter med APM Terminals, med Sveriges Hamnar och med politiker och tjänstemän. Men Hamnarbetarförbundet träffar han inte en enda gång.
Magnus Kårestedt
vd Göteborgs Hamn AB:
M: Jag har inte kommit till det mötet som de kallade till ifall det är det du tänker på, så valde jag att inte delta på det mötet.
R: Nä, jag tänker mer på hela tiden som har varit. Du gick ju inte och väntade på att bli inbjuden till Ylva Johanssons statssekreterare?
M: Nej. Nej, men jag känner väl Hamnarbetarförbundets åsikter i de här frågorna, jag följer på hemsidor osv. Men jag har inte träffat Hamnarbetarförbundet i det här fallet.
Det är när vi går igenom Magnus Kårestedts jobbmejl som vi kan se hur han valt att utöva sin makt. Hur han lagt all sin kraft på att driva igenom en lagändring, och inget på att försöka lösa konflikten.
Den 28 september 2017 får han ett mejl från vice ordföranden i riksdagens näringsutskott, som tackar för en trevlig lunch.
”Hej Lars, det är jättebra att Du håller uppe trycket i denna fråga! Det är speciellt viktigt i läget nu när inga stridsåtgärder råder för tillfället.”
R: Det är speciellt viktigt när inga stridsåtgärder råder?
M: Alltså då försvann ju den lite grann från den vanliga diskussionen och därför så är det viktigt att man håller den frågan levande.
R: Men är inte det bra att det inte pågår stridsåtgärder?
M: Jo, det är väldigt bra att det inte pågår stridsåtgärder. Fast det är samtidigt väldigt viktigt att den här utredningen fortsätter så att vi kommer till en beslutspunkt, hur ska vi ha det med den här lagstiftningen om kollektivavtalets roll.
R: Men utredningen startade i somras och den är inte på väg att avslutas vad jag vet?
M: Nej det hoppas jag inte. Utan den kommer att.. de signaler vi får så ska den levereras här senast den sista maj 2018.
R: Så varför är det då viktigt att hålla uppe trycket när inga stridsåtgärder råder?
M: Jag tycker att det är viktigt att man håller diskussionen runt omkring den här frågan levande.
R: Vilken diskussion tänker du på?
M: Alltså diskussionen om behovet av att se över kollektivavtal, att kollektivavtalets roll.
R: Vad har du själv för ansvar för att det här inte är löst?
M: Ja, det är ju en väldigt bra fråga…. det är svårt och… i och med att inte hamnbolaget är någon avtalspart i den här konflikten så är det ju i första hand avtalsparterna som ska lösa konflikten.
Det som startade som en konflikt mellan EN arbetsgivare och några hundra hamnarbetare handlar idag om något helt annat. Och frågan är om Hamnfyran till sist mött sin överman. Någon lösning är inte i sikte.
APM Terminals tar nu in uppsagda hamnarbetare via bemanningsbolag och parterna har stämt varandra i Arbetsdomstolen.
Medlaren Jan Sjölin säger i slutet av vår intervju att han gärna återvänder till hamnen, för att göra ett nytt försök. Men han kommer också med en helt ny idé.
Jan Sjölin
medlare Medlingsinstitutet:
J: Du ska höra mitt förslag – om alla i Göteborg går med i Transport.
R: I hamnen?
J: Ja. Då kommer de som idag är med i Hamnarbetarförbundet att ta över Transports lokalavdelningen i Göteborg, och Peter Annerback blir ordförande för avdelningen i hamnen. En enkel lösning.
R: De ska lägga ner, helt enkelt?
J: Ja, de kommer ju att styra. Det kommer bli de som styr, helt och hållet. Men de blir ju då en del av Transportarbetareförbundet, det gillar de väl inte.
Uppdrag gransknings reportage Spelet om hamnen sändes klockan 20 i SVT1 och SVT Play onsdagen den 17 januari 2018.