Den svenska cykelhjälmen Hövding har blivit populär och säljs i en rad länder. Den bygger på toppmodern airbag-teknologi och marknadsförs som världens säkraste huvudskydd. Samtidigt har det strömmat in klagomål från kunder som haft problem med att den laddat ur för snabbt och i vissa fall stängt av sig utan att förvarna cyklisten.
Ricardo Tarrida Thuré köpte en Hövding modell 3, men märkte redan efter ett par veckor att hjälmen inte höll den utlovade batteritiden på 15 timmar.
– I ett senare skede gav den ingen signal överhuvudtaget, den bara tvärdog, säger han.
Se reportaget: Ofriska Hövdingar
Hjälmar med känt fel skickas till kunder
Hövdings ledning har hela tiden till medier och kunder sagt att det rör sig om ett problem med mjukvaran, det vill säga programmet som styr hjälmen.
“Vi gjorde en uppdatering i juli så de som säljs i dag har inte samma problem”, sa Hövdings vd Sofia Svensson i en intervju i Dagens Industri i november 2022.
Men en dold inspelning inifrån företaget från hösten 2022 avslöjar ett konstruktionsfel som företaget valt att inte berätta om.
”Vi skeppar ut vad jag kallar... ofriska Hövdingar”, hörs en konsult säga när vd och vice vd är närvarande.
Hör inspelningen inifrån Hövding i klippet ovan.
Problem med strömtillförseln
Hövdings tekniker har kommit fram till att grundorsaken till problemet är så kallad fretting corrosion, nötningskorrosion, som kan orsaka problem med strömtillförseln från batteriet.
På inspelningen från förra hösten diskuterar man också att kunder som reklamerat hjälmar ersätts med hjälmar som har samma typ av fel. Vice vd uttrycker att “vi har inget annat val”.
– Jag personligen tycker att hjälmarna skulle ha återkallats. Det är så jag tycker att man borde hanterat alla cyklisters säkerhet, säger kunden Ricardo Tarrida Thuré.
Hövding: ”Ingen risk för kunders säkerhet”
Ledningen för Hövding vill inte svara på frågor i en intervju. De svarar i mejl att det är “tråkigt om någon enstaka kund känner sig besviken med att inte ha fått information om de bakomliggande tekniska orsakerna”, men att ”majoriteten” av de levererade hjälmarna inte hade något problem med batteritid. Att kalla dem ”ofriska” var slarvigt uttryckt på ett möte, enligt Hövding.
Vidare uppger företaget att en ny uppdatering av mjukvaran som genomfördes i mars i år har fått reklamationerna att minska med 97 procent. Företaget hänvisar till egna tester som visar att det ”aldrig varit någon risk för kundernas säkerhet” och att batteriavläsningen inte påverkar förmågan att lösa ut hjälmen.