Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Här avbryter Uppdrag granskning streamerns reklaminspelning för att få svar. Foto: Twitch/SVT

Kända youtubern gör reklam för gambling till ung publik – vill inte svara på frågor

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

På sajter utan ålderskontroll kan minderåriga gambla med skins – och flera av Sveriges största streamers tjänar pengar på att göra reklam för hemsidorna. Streamingstjärnorna Sampev2 och Heaton undviker Uppdrag gransknings frågor om marknadsföringen.

– Tyvärr inte nu, säger Samuel Stronegger.

Samuel Stronegger, mer känd som Sampev2, är en är en av Sveriges största streamers med över en miljon följare.

I månader har Uppdrag granskning sökt honom för att få svar på hur han, som är ett stort namn bland barn och unga, ser på att göra reklam för sajter med casinoliknande spel där ålderkontroller saknas. Men han har inte återkommit.

Granskning: Influencers och spelreklam

Här går SampeV2 iväg – vill inte svara på frågor om reklamen. Se klippet ovan.

Även streamern Emil Christensen, mer känd som Heaton, gör reklam för sajter med skingambling. Inte heller han vill svara. Både Heaton och Sampe säger eller skriver i sina livesändningar att det är 18+ på reklamen. Men på de närmare 20 sajter som Uppdrag granskning kartlagt saknas regelrätta ålderskontroller.

Totalt sju sajter som erbjuder skingambling har förbjudits av Spelinspektionen. En av dem är Keydrop – som Samuel Stronegger tidigare har gjort reklam för.

SVT:s Kulturnyheternas granskning visar att både Emil Christensen och Samuel Stronegger dessutom gjort reklam för illegala nätcasinon i livesändningar.

Se mer: Kulturnyheternas granskning av spel på nätet

HÄR KAN DU FÅ HJÄLP MED SPELPROBLEM

Stödlinjen.se erbjuder första hjälpen vid spelberoende.

Du kan ringa 020 – 81 91 00 eller chatta med en rådgivare via hemsidan.

Dessutom erbjuder 1177 samtal dygnet runt för att guida till rätt vård.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Granskning: Influencers och spelreklam

Mer i ämnet