Nya siffror från Ungdomsbarometern visar att nästan var femte 15- till 24-åring spelar Counter-strike. I spelet kan man förändra vapens utseende med så kallade skins. På marknaden som skapats värderas sällsynta skins till miljonbelopp.
Men värdet har också öppnat för oreglerat spel där skins används som insats. Vapnen kan sen omvandlas till pengar via tredjepartssidor.
– Det är farliga, riskabla spel för unga och samhället har knappt kännedom om att de existerar, säger Anders Nilsson, forskare i beroende vid Karolinska institutet.
Undgår lagen
Uppdrag granskning kan visa hur minderåriga enkelt kan gambla med skins. Granskningen visar närmare 20 sajter som är tillgängliga i Sverige. Allt som krävs är konto på plattformen Steam, som har 13-årsgräns – och ägs av Counter-strikes utvecklare.
Flera sajter är registrerade utomlands, men marknadsförs av profiler på Twitch och Youtube, mot svenskar. Då insatser görs i form av digitala vapen, istället för pengar, undgår sajterna lagstiftning i många länder. Flera marknadsför sig inte heller som casinon.
– Man gör en insats, utfallet är okänt och man kan förlora det. Det är det som karaktäriserar gambling, säger Anders Nilsson.
”Galet”
Inifrån gaming-världen höjs varningar för trenden.
– Det är som att vi sitter i nian på högstadiet och spelar roulett och slots. Det är galet, säger streamern Yacine Lahgmari.
Andra streamers tjänar pengar på att marknadsföra sajterna. Ludvig Roselius Bäckman berättar att han fick 50 000 kronor för en timmes reklam i ett av sina samarbeten. Till en av sajterna drog han in 22 500 personer – som spenderade fyra miljoner kronor.
– När man ser det så känns det inte som något positivt, säger han.
Spelinspektionen hade fram till i mars i år förbjudit fem sajter. En vecka före publicering meddelar myndigheten förbud mot ytterligare två sajter, för första gången bedöms skins ha ekonomiskt värde.