Den stora fastighetsmässan MIPIM i Cannes genomsyras av lyxiga mingel med alkohol som gemensam nämnare. Varje år deltar fler än tusen företagare, politiker och tjänstemän från Sverige i mässan.
I början av oktober avslöjade Uppdrag granskning hur Staffanstorps kommunrepresentanter låtit skattebetalarna stå för utlägg i samband med mässan som inte hade med arbetet att göra. Men även Göteborgs kommun har låtit skattebetalarna stå för notan vid generösa bjudningar och märkliga utgifter i samband med MIPIM.
I mars i år skickade Göteborgs kommun ner 40 personer till mässan, och det är det kommunala bolaget Business Region Göteborg, BRG, som projektleder deltagandet.
”Det är en utmanande miljö”
Vid två tillfällen arrangerade kommunen öppen bar på lyxiga Hotell Carlton. Vid första tillfället var knappt 90 personer inbjudna, varav en tredjedel var kommunens egna medarbetare. Notan landade på 145.000 kronor.
– Vi har en kickoff för våra partners. Vi tycker att det är värt det, säger Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg.
Vi det andra tillfället, ett dygn senare, blev det betydligt dyrare. Nota: 301.000 kronor för att bjuda 180 gäster under fyra timmar. Patrik Andersson förklarar att kommunen försöker ”skapa värden”.
– Man ska bära en stor portion av ödmjukhet när man genomför den här typen av aktiviteter, och då pratar jag om hela mässan. Det är en utmanande miljö, vi är där nere för att arbeta. Vi har ju inte valt att världens största investerarmässa ligger just i Cannes, säger Patrik Andersson.
Kommungranskarna har begärt att få ta del av samtliga kostnader för Göteborgs kommuns medverkan på MIPIM-mässan de senaste fyra åren. Fakturor och räkningar är spridda på minst tio olika kommunala bolag eller förvaltningar, och ingen verkar ha kontroll över den totala kostnaden för de årliga resorna.
Många kvitton väcker frågor
Det saknas också beslutsunderlag om varför medarbetare ska delta på mässan, liksom tidsschema för arbetet nere i Cannes och protokollförda utvärderingar. Många kvitton väcker frågor, som en lunchnota på 60 euro från det allmännyttiga Bostadsbolagets vd Bertil Rignäs. När Uppdrag granskning kontrollerar närmare visar det sig vara ett inköp av ett svart damplagg i en klädboutique. Rignäs vill inte låta sig intervjuas i Uppdrag granskning, men svarar i ett mail att han tog fel kvitto, för de båda var på samma summa, och att han nu ska betala tillbaka pengarna.
Det visar sig att den som attesterar kostnaderna i Göteborg inte brukar kontrollera själva kvittona. Förra ordföranden i Bostadsbolaget, Anna Johansson (S), var den som attesterade Bertil Rignäs ”lunchkvitto” från klädboutiqen.
– Man har gjort en rimlighetsbedömning. Man har inte tittat på varje kvitto på den detaljnivån. När jag har sett de sammanställningar som har varit under den här perioden så har jag inget minne av att jag har reagerat på något som jag har tyckt sett konstigt ut, säger Anna Johansson (S).
Många kvitton som är inlämnade av den förra vd:n för det kommunala bolaget Älvstrandens Utvecklings AB, Mats Andersson, är också märkliga. Där finns till exempel kvitton på mat och alkohol som är gjorda nästan en vecka innan mässan börjar, eller ett kvitto för bilhyra under tio dagar trots att mässan bara pågår i fyra. Det finns också en slip från en livsmedelsbutik på drygt 750 kronor, där Mats Andersson har skrivit ”Frukostmat”. Själva kvittot saknas, och inköpet är gjort när mässan är över, bara några timmar innan Mats Andersson åker hem.
”Frukostmat” var vin och gourmetmat
Med hjälp av livsmedelsbutiken lyckas Uppdrag gransknings reporter ta reda på vad köpet egentligen gällde. Det som enligt Mats Andersson ska ha varit ”frukostmat” visar sig istället vara sex flaskor crémant, det vill säga mousserande vin tillverkat på samma sätt som champagne, fyra askar fransk gourmetmat, en bit äkta parmigianost och färsk sparris.
När Uppdrag gransknings reporter når Mats Andersson på telefon vill han inte svara på några frågor eftersom han inte längre är vd för Älvstrandens Utvecklings AB. Istället lägger han på luren.
Enligt Uppdrag gransknings beräkningar har Business Region Göteborg de senaste fyra åren på MIPIM gått plus minus noll, eftersom de tar betalt av sina partners från privat näringsliv och statliga och kommunala bolag. Men för övriga kommunala förvaltningar och bolag har mässdeltagandet under samma tid kostat cirka 4,6 miljoner kronor plus moms, löner och sociala avgifter.
Enligt Göteborg Business regions vd Patrik Andersson har kommunens deltagande i MIPIM sedan 2010 lett till flera företagsetableringar i Göteborg. Ett ska vara Media Markt, men företaget etablerade sig i Göteborg redan 2006. Ett annat ska vara RPG Group, som dock etablerade sig i Göteborg redan 1990.
Ett företag som legat i Göteborg sedan 1990 har vid ett tillfälle utökat sin verksamhet i Göteborg, och det beror delvis på att ni hade möte med dem på MIPIM 2011?
– Delvis, ja, säger Patrik Andersson.
Reporter: Sophia Djiobaridis
Research: Johan Frisk