Agusta Westland 139. Så heter de nya helikoptrar som Sjöfartsverket köpt in för över 800 miljoner svenska kronor. Med kommande service och reservdelar är det en affär värd långt över en miljard. Men när den största skogsbranden i svensk modern historia rasade som värst i somras kunde inte de nya helikoptrarna användas till släckningsarbetet.
– Jag tycker det är olyckligt att man inte ser till samhällets samlade resurser och ser vad man kan göra tillsammans, säger Jens Eriksson, räddningschef på Västra Mälardalens räddningstjänst.
Jens Eriksson och hans kollegor var bland de första att kallas till skogsbranden i Västmanland.
– Helikoptrarna hade varit en ovärderlig resurs, kan man ta en skogsbrand i sin linda är det bra mycket bättre. Jag hoppas vi aldrig får uppleva det som hände då igen, säger han.
Lastkrok valdes bort
Faktum är att helikoptrarna som Sjöfartsverket nu köpt in helt saknar den utrustning som krävs för att kunna släcka skogsbränder. Dokument som SVT tagit del av avslöjar att lastkroken valdes bort. I den första offert som leverantören Agusta Westland lämnade fanns den med – i senare versioner har den tagits bort.
Utan lastkroken finns ingen möjlighet för helikoptrarna att lyfta de vattentunnor som används till att bland annat vattenbomba skogsbränder.
– Jag känner inte till varför kravspecifikationen ser ut som den gör i det speciella fallet. Sjöfartsverket har aldrig ställt krav på att helikoptern ska ha en lastkrok, säger Daniel Lindblad, pressinformatör vid Sjöfartsverket.
– Jag tycker det är ett tankefel. Vi ska ju försöka hjälpa varandra, är det så att det finns en möjlighet att sätta dit en krok som man kan använda för vattenbombning är det självklart, säger Jens Eriksson.
– Släcka bränder har inte ingått i vårt uppdrag sedan tidigare och gör det inte nu heller, säger Daniel Lindblad.
På onsdag klockan 20.00 i SVT1 sänds Uppdrag granskning om Sjöfartsverkets helikopteraffär.