Svenska skolor säljs till fonder i utländska skatteparadis

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Det svenska systemet med skolpeng är så lockande att utländska riskkapitalbolag är beredda att betala miljardbelopp för att komma över friskolebolag. När svenska Academedia såldes för två miljarder var köparna två fonder med säte i skatteparadis.

Academedia hade lovande siffror att visa upp för sina köpare. Som Sveriges största skolkoncern omsatte de förra året två miljarder kronor – och gjorde en vinst efter skatt på 140 miljoner kronor.

Den kommunala skolpengen är det som göder bolaget. För var och en av de runt 20 000 elever som går i bolagets skolor får Academedia i genomsnitt 60 000 kronor i kommunala skattepengar, varje år.

När nu Academedia sålts efter en tuff budgivning står två riskkapitalbolag som nya ägare. Dels amerikanska Providences fond med säte på skatteparadiset Cayman Islands och dels svenska bolaget EQT:s fond som återfinns på ön Guernsey – också det ett skatteparadis.

Trots det höga priset räknar givetvis riskkapitalisterna med att tjäna pengar på det svenska skolpengsystemet.

Ny ordförande i Academedia är Ulf Mattsson och hans uppdrag från huvudägaren EQT är tydligt: väx fort och öka värdet.

– Det kan vara så att Academedia är dubbelt så stort eller tre gånger så stort innan EQT bestämmer sig för att sälja, säger Ulf Mattsson till Uppdrag granskning.

Vad är det som ska öka värdet så mycket att det blir en bra affär?

– Först och främst att vi förbättrar utbildningen. Lyckas vi med det attraherar vi fler, då växer vi och ökar värdet.

Academedia ska också växa genom att starta nya skolor och köpa upp skolor som redan existerar. Det ska de också ha skolpengen till.

Precis likadant ser det ut för fyra av de fem största skolbolagen i Sverige. Alla utom ett har fått riskkapitalbolag som nya ägare och ska på några år vara bra affärer att sälja vidare.

Reporter: Kristina Lagerström

Text: Peter Bagge

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.