Språkbristen riskerar att försvåra barnens inlärning.
– Vi sätter in kompensatoriska åtgärder. Men barnens språkutveckling försenas, och en del riskerar att inte klara grundskolans mål, säger Happy Hilmarsdottir.
Fadwa Aqel har två döttrar som går i skolan i området och känner väl till problemet.
– Jag tror att åldern när barnen börjar förskola spelar en stor roll och vad föräldern talar för språk hemma. Om barnen deltar på aktiviteter på fritiden med samma barn de går i skolan med, så utvecklas inte deras språk, säger hon.
Föräldrarna bär ansvar
Fadwa Aqel menar att föräldrarna bär ett stort ansvar att kommunicera med skolan och uppmuntra till språkfrämjande aktiviteter.
– Jag söker efter nya aktiviteter utanför skolan till dem, exempelvis har de varit med i ett projekt som heter Läslust, säger hon.
Många föräldrar i området är oroade över barnens språkutveckling.
– Om mina barn vill börja i en annan skola utanför Järva, vill jag inte att de ska känna sig utanför eller få dåliga betyg, säger Fadwa Aqel.
Stimlueras tidigt
En av lösningarna på problemet är att barnen bör stimuleras mer i svenska från en tidig ålder så att de utvecklas språkligt, enligt Happy Hilmasdottir.
– Vi har gjort en handlingsplan och satt in resurser för att de kommunala skolor som vi arbetar med ska ha ett språk- och kunskapsutvecklande arbete. Det finns väldigt bra stödverksamhet i området, det finns fin verksamhet på bland annat biblioteken, som projektet Läslust, säger hon.
– Det är jättebra att frågan uppmärksammas och att alla förstår att detta är viktigt och också vidden av det. Då kan vi sätta in rätt åtgärder och rätt resurser åt detta. Det är oerhört viktigt för att alla barn ska lyckas i skolan, säger Happy Himarsdottir.