Billigt eller hållbart – hör unga om dilemmat vid pop up-butiken

Uppdaterad
Publicerad

Kön ringlade sig lång när modejätten Shein för andra gången i Sverige slog upp portarna till sin pop-up-butik. Trendiga och billiga kläder lockar ungdomar till butiken, men många oroar sig också för arbetsförhållandena på fabrikerna och klädproduktionens miljöpåverkan.

– Man får ju lite dåligt samvete, säger Mina, 17, till SVT Nyheter.

SVT har besökt Sveavägen i Stockholm där världens största fast fashion-kedja placerat sin tillfälliga butik. Med Tiktok som draglok utmanar kinesiska Shein andra traditionella modejättar.

– Det känns lite fel av mig att handla där, men om andra affärer skulle ha lika fina trendiga kläder så hade jag gått dit, säger 18-årige Milosz.

Granskning visade svåra arbetsförhållanden

Shein har flera gånger fått kritik för arbetsförhållandena på företagets fabriker. Enligt en granskning av brittiska Channel 4 jobbar anställda upp till 18 timmar per dygn, sju dagar i veckan och för 38 öre per klädesplagg som de själva tillverkar.

Efter granskningen gick Shein ut med ett pressmeddelande där de lovar att undersöka förhållandena.

”Vi är oerhört oroade över påståendena från Channel 4, som skulle bryta mot uppförandekoden som godkänts av alla Shein-leverantörer. Varje bristande efterlevnad av denna kod hanteras snabbt, och vi kommer att avsluta partnerskap som inte uppfyller våra standarder.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.