Hårdnad attityd i kollektivtrafiken – nu vill kontrollanterna inte synas på bild

Uppdaterad
Publicerad

Samtidigt som biljettfusket ökar kraftigt i kollektivtrafiken, vittnar biljettkontrollanterna om en hårdnande attityd från människor i trafiken.

– Det är mest ord, och vi är tillsagda att backa om det blir hotfullt, säger en kontrollant.

SVT begav sig till Gullmarsplan i Stockholm, för att filma vardagen för de människor som arbetar med att kontrollera stockholmarnas biljetter i kollektivtrafiken.

Ingen av kontrollanterna ville synas med sitt ansikte i tv.

– Vi möter många olika människor, och man är väldigt trött när man kommer hem, säger en kontrollant till SVT.

– Det är faktiskt ganska ofta som folk blir otrevliga, och det händer att vi får sätta in ordningsvakter för att kontrollanterna ska kunna göra sitt jobb. Det är beklagligt, och vi borde ha ett gemensamt uppdrag i hur vi bemöter varandra, säger Suss Forssman Thullberg, som är kommunikationschef på Trafikförvaltningen i Stockholm.

Just den här morgonen uppstod inga kontroverser, men däremot fick kontrollanterna fullt upp med att skriva ut tilläggsavgifter på 1 500 kronor för passagerare utan biljett.

Förlorar miljardbelopp

Sverige och Stockholm förlorar just nu miljardbelopp på minskat kollektivt resande i kombination med ökat fusk. Men samtidigt är systemet inte helt praktiskt för passagerarna. De 2 200 bussarna i Stockholms län har fortfarande enbart påstigning bak, och saknar biljettavläsning framme hos chauffören.

Den som till exempel har reskassa på sitt kort förväntas betala via en app, eller i samband med kontroll. Om det saknas pengar på kortet blir det i stället tilläggsavgift.

– Vår förhoppning är att vi ska kunna sätta upp plexiglas kring chaufförerna i höst, men det måste vara en lösning som fungerar med tanke på trafiksäkerhet, miljö och smittskydd, så det är svåra utmaningar, säger Suss Forssman Thullberg på Trafikförvaltningen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.