Hummy, det är namnet på den plattform som vd Claes Mårtén och hans kollegor nu skapar. En app som enligt Mårtén går i motsatt riktning från vad Instagram och Tiktok gjort under lång tid.
– Sociala medier-industrin har använt en affärsmodell som lett till att man är ute efter att när människor öppnar en app, ska man se till att så mycket tid spenderas som möjligt och att man upprepar det. Tiden är det viktiga i dagens sociala medier, säger Mårtén och fortsätter:
– Vi vill i stället skapa en plattform där vi först och främst sänker barriärerna för skapandet.
Plattformen räknar inte likes och du kan inte heller se någon statistik över hur många som har sett ditt inlägg. Interaktionen bygger på kommentarer och samtal.
Datavetare tveksam
Katie Berns är doktorand inom data- och systemvetenskap vid Stockholms universitet. Hon tror att utmaningen Hummy står inför blir tuff.
– Statistik och likes är väldigt bra resultatindikatorer för kreatörer. Jag kan undra lite vad som kommer att ge dem motivationen att fortsätta skapa på plattformen för att nå en publik, säger Berns till SVT.
Hör henne berätta mer om utmaningen kring att skapa en ny plattform i videon ovan.