Bilister, fotgängare, cyklister... Många är de som totalt har tillbringat timmar av sitt liv vid nedfällda järnvägsbommar i Gamla Uppsala. Men nu kan de glädja sig åt att aldrig mer behöva vänta, varken på Vattholmavägen, Groaplan eller Bågspännarvägen. Efter fyra års byggande av den 610 meter långa järnvägstunneln under Gamlis, tas det ena spåret i bruk tidigt på måndag morgon.
– Vi slopar nu det gamla enkelspåret som går igenom centrala Gamla Uppsala. Det är en milstolpe för dem som bor där, men å andra sidan kanske de kommer att sakna charmen med bommarna, säger Ove Näslund som är biträdande projektledare på Trafikverket.
Gävletåg ersätts med bussar
För att koppla ihop det gamla spåret med det nya stängs tågtrafiken av helt under lördag och söndag, vilket påverkar alla tåg som passerar Gamla Uppsala.
– Vi ersätter Upptåget med buss på sträckan Vattholma–Uppsala och omvänt, så det blir längre restider med ungefär en kvart.
Det kan vara bra att tänka på om man ska vidare med något annat tåg, säger Sture Jonsson, presschef på UL.
SJ:s Norrlandståg leds om via Sala och får därmed en förlängd restid på mellan en och en och en halv timme. Regiotågen mellan Uppsala och Gävle ersätts samtidigt med buss.
Premiärtur måndag morgon
Järnvägsövergången i Gamla Uppsala ska nu rivas.
– Natten till lördag hissar vi upp bommarna och täcker över vägsignalerna och tisdag, onsdag river vi anläggningen, säger Ove Näslund på Trafikverket.
Premiärturen går tidigt på måndag morgon och är ett Upptåg från Gävle.
– Det passerar genom Gamla Uppsala kvart över fyra på morgonen, säger Ove Näslund.
Då gäller det att vara morgonpigg om man vill åka med det?
– Ja, och ett lämpligt ställe att stå på om man vill titta på det är ju den nya gång- och cykelbron nere vid Yrsa.
Planeringen för dubbelspåret inleddes 2009 och följdes av arkeologiska utgrävningar i tre år innan själva bygget av tunneln kunde påbörjas 2013. Det andra spåret tas i bruk först till hösten och den officiella invigningen av dubbelspåret i Gamla Uppsala blir den 17 september.