2013 granskade SVT Nyheter de företag som får betalt av Arbetsförmedlingen för att hjälpa arbetslösa att komma närmare jobb. Granskningen visade en rad exempel på meningslösa aktiviteter, misstänkt fusk med bemanningen och anmärkningsvärt höga vinstmarginaler – och tog Arbetsförmedlingen på sängen.
Myndigheten skapade en helt ny avdelning med uppgift att samla klagomålen och göra nationella granskningar av de privata bolagen, som i dag också ofta ska hjälpa nyanlända komma närmare arbetsmarknaden inom det så kallade etableringsprogrammet.
– Man hade tidigare gjort kontroller men de hade främst varit lokala. Det blev en stor effekt när man började med nationella granskningar, säger Björn Elmqvist, som blev chef för den nya avdelningen och i dag arbetar som fristående konsult.
100 stopp
SVT har gått igenom Arbetsförmedlingens uppsägningar och granskningsrapporter från början av 2016 och fram till nu. Kartläggningen visar att myndigheten stoppat minst 100 verksamheter på olika håll i landet. Dels på grund av bolagens dåliga resultat, dels som ett resultat av myndighetens egna granskningar.
Myndigheten har gjort flera rikstäcknade granskningar av stora aktörer.
För utbildningsföretaget Miroi blev det ett hårt slag. Bolaget förlorade en rad avtal på grund av att man inte uppfyllde kraven i Arbetsförmedlingens avtal – och har även tappat i särklass flest uppdrag till följd av dåliga resultat.
Och det finns fler bolag som fått se kontrakt försvinna till följd av myndighetens upptäckter.
Missat viktigaste uppdraget
Våren 2017 granskades företaget Astars verksamhet inom tjänsten ”Meritportfölj” där nyanlända ska få hjälp att validera sina yrkeskunskaper.
Arbetsförmedlingen fann en rad brister:
- Ingen validering hade genomförts, trots att det varit Astars huvudsakliga uppdrag att göra just detta.
- I ett fall hade Astar avstått från att validera kunskaperna hos en person med 20 års erfarenhet som kock, och vars familj drev restaurang, med hänvisning till hans ”bristande yrkeserfarenhet”.
- Kvaliteten på bolagets studie- och yrkesvägledning var ”genomgående undermålig”.
- Bolaget hade registrerat känsliga uppgifter om deltagarnas flyktvägar till Sverige.
- På en rad orter hade Astar för lite personal för att klara uppdraget.
Astar förlorade uppdrag i Stockholm, Huddinge och Södertälje.
Bolaget, som nyligen uppmärksammats för misstänkt bemanningsfusk inom SFI i både Malmö och Stockholm, ingår i Thorengruppen. Koncernens operativa chef Lena Sandlin skriver i en kommentar till SVT att man för en tät dialog med Arbetsförmedlingen. ”Vi beklagar den situation som uppkom kring förra årets granskning, ärendet är utrett och avslutat. Astar accepterar de beslut som Arbetsförmedlingen tagit och har inga vidare kommentarer.”
Stängda lokaler
I Nyköping gjorde Arbetsförmedlingens granskare i fjol en häpnadsväckande upptäckt hos leverantören ETU.
”Vid ett oanmält besök av Arbetsförmedlingen befanns lokalen vara stängd och obemannad trots att lokalen vid tidpunkten skulle varit öppen” skriver myndigheten.
En nationell granskning av ETU visade ”mycket allvarliga brister”, framför allt genom förbjuden marknadsföring och påtryckningar inom tjänsten ”Stöd och matchning”, där deltagarna själva ska välja leverantör:
- Misstänkta mutor till deltagare i form av pengar, lägenheter och rabatter på truckförarkort, för att få dem att välja ETU som sitt coachföretag.
- Otillåten marknadsföring på en jobbmässa där man delat ut blanketter för val av ”Stöd och matchning”-bolag, med bara ETU:s namn. Utdelningen fortsatte trots påpekande från Arbetsförmedlingen.
- På en annan rekryteringsträff hade Arbetsförmedlingen en regel om att varje leverantör fick ha maximalt två handledare på plats för marknadsföring. Men ETU hade skickat dit sammanlagt sju personer, varav tre ”gömda bland mässans besökare, för att olovligt marknadsföra ETU”.
Den nationella granskningen ledde fram till att ETU sommaren 2017 förlorade uppdrag i Stockholm, Gävle, Linköping, Katrineholm, Eskilstuna och Östergötland.
ETU:s vd Bittan Lindh tillbakavisar i en kommentar flera av Arbetsförmedlingens beskrivningar av misstänkta felaktigheter, och menar att ETU i flera fall inte fått möjlighet att förklara sig. Hon tillbakavisar att man ska ha försökt muta några deltagare och menar att Arbetsförmedlingen ”tagit fasta på ett rykte från en annan leverantör”.
När det gäller den otillåtna marknadsföringen på jobbmässor handlade detta enligt ETU om missförstånd och klagomål som ”utretts med berörda parter på lokal nivå och avslutats i dialog med Arbetsförmedlingen”.