-Ja, det är självklart att man blir bekymrad, säger Ryanairs passagerare Paul Martin.
-Man blir ju orolig, det känns inte alls bra, säger passageraren Peter Luberts till Rapport.
Anställningsformer ändras
En stor del av Ryanairs piloter är kontraktsanställda via ett förmedlingsbolag. 75 procent enligt facket, knappt hälften enligt Ryanair själva.
Andra stora flygbolag i Europa säger sig ha enbart fast anställda i det egna flygbolaget, förutom Norwegian som säger att man framöver kommer utöka sitt intag av piloter från bemanningsföretag.
Pilotfacket ser en växande trend där anställningsformerna i flygbranschen förändras,
-Vi ser ju att det här är någonting som växer. Även om det inte är regel så är det betydligt vanligare på pilotarbetsmarknaden och det ser vi som ett bekymmer, säger Gunnar Mandahl på Svensk Pilotförening.
Eftersom Ryanair är ett irländskt bolag, har svenska myndigheter inget tillsynsansvar, utan bolaget lyder de under de irländska myndigheterna och övriga regelverk hamnar ofta på EU-nivå.
”Säkerheten är det viktigaste”
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) kommenterar rapporteringen kring Ryanairs piloter så här:
-Jag tycker att det är olyckligt om det är så att man som anställd känner att man kommer i kläm. Just därför så tittar man också på EU-nivå kopplat till arbetstider, hur man ska vila, men också vad som gäller om man inte är fit for flight, i skick för att flyga.
Ryanair tillbakavisar alla anklagelser och hänvisar till att de följer EU:s regler.
-Säkerheten är det viktigaste och det kommer jag inte att tumma på, säger Catharina Elmsäter-Svärd (M).