Det som ökade förra året var mötesolyckor, ofta med tung trafik, upphinnande olyckor där ett fordon kör på någon bakifrån. Och MC-olyckor. Arkivbild. Foto: Hugo Lennartson/TT

2018 svart år i trafiken: ”Målet till 2020 kommer ej klaras”

Uppdaterad
Publicerad

2018 dödades 325 personer i trafiken. En ökning med nästan 30 procent sen förra året. Nu säger transportstyrelsen att riksdagens mål om halverat antal döda till 2020 inte kommer uppfyllas.

– Tyvärr ser det ut att bli svårt att nå målet om halvering av antalet döda till 2020. säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen.

Redan i november hade antalet döda i trafiken med råge överstigit siffran för helåret 2017. Idag kom siffror för helåret 2018 som visar att antalet döda i vägtrafiken är 325 – den högsta sedan 2009 -och därmed hotas riksdagens mål för trafiksäkerheten.  

– Tyvärr ser det ut att bli svårt att nå målet om halvering av antalet döda till 2020. säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen. 

Enligt målet som klubbades i riskdagen 2009 skulle antalet döda till 2020 gå ner till 220 personer, en halvering från antalet från referensåret 2005. 

– Ökningen är så stor att jag tror det är något som har hänt som inte bara är slumpvisa variationer, säger trafikforskaren Henrik Andersson på Transportstyrelsen. 

Mer oskyddade trafikanter

Att Sverige är i en högkonjunktur och hade en ovanligt varm sommar, har bidragit till ovanligt mycket bilåkande. 

Det som ökade förra året var mötesolyckor och omkörningsolyckor- ofta med tung trafik inblandad, upphinnande olyckor där ett fordon kör på någon bakifrån. Och MC-olyckor. 

Även antalet döda barn 0-18 år har ökat.  

När det gäller cyklister och gångtrafikanter var antalet döda ändå ovanligt lågt. 20 döda cyklister var den lägsta siffran på fem år, och 33 döda gångtrafikanter är historiskt en mycket låg siffra. Istället ökar alltså MC-olyckor, med 47 döda.  

Och 188 döda i personbil 2018 var 38 procent mer ön genomsnittet för de föregående fem åren. 

Men historisk och internationellt är dödssiffrorna väldigt låga. 

Betydligt bättre än på 60-talet

1965 sattes det dystra rekordet i Sverige 1313 personer dog i trafiken. Sedan dess har dödsfallen minskat stadigt, med 80 procent. Men egentligen är minskningen ännu större, eftersom trafiken ökat. Räknar man dödsolyckor per fordonskilometer var siffran 1965, 1 död per 22 miljoner kilometer. 2017 var den 1 på 307 miljoner kilometer. 

Antalet döda per fordonskilometer har alltså minskat med 90 procent. Hade trafiken varit lika farlig som 1965, så hade Istället 3 800 personer dött i år. Trafiksäkerhetsarbetet kan sägas ha ”sparat in” 3 500 liv varje år.

Omkomna i vägtrafiken 1950-2018:

1950: 595

1955: 902

1960: 1036

1965: 1313

1970: 1307

1975: 1172

1980:-848

1985: 808

1990: 772

1995: 572

2000: 591

2005: 440

2010: 266

2015: 259

2018: 325

*sedan 2010 räknas siffran exklusive självmord.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.