40 procent av förskolepersonalen saknar förskollärarexamen eller barnskötarutbildning, enligt siffror från Skolverket.
– Vi lämnar det dyrbaraste vi har till förskolan och det finns verkligen skäl att oroa sig eftersom läraren är den viktigaste kompetensen i förskolan. Det blir brister på flera olika sätt, säger Anna Olskog, ordförande för fackförbundet Sveriges lärare och fortsätter:
– Den tidigare inlärningen, den är ju omistlig, och den sätter vi på spel.
Ministern: ”Väldigt allvarlig situation”
Situationen skapar en ohållbar och stressig miljö för både barnen och personalen, där bristen på kompetens driver arbetsbelastning, enligt Sveriges lärare. De vill att staten tar ett finansieringsansvar för skolan.
– Tidpunkten för vad förskollärarna kan tolerera, den är för länge sedan passerad.
Skolminister Lotta Edholm (L) säger att regeringen jobbar med en större utredning om situationen i Sveriges förskolor, och att barngruppernas storlek bland annat skulle kunna regleras tydligare.
– Det är ju en väldigt allvarlig situation för förskolan i Sverige idag. Vi har för få unga människor som vill bli förskollärare och många förskollärare upplever en väldig stress i yrket. Inte minst beroende på att barngrupperna är för stora i många kommuner.