När Agnes Andolf upptäckte att hennes pappa blivit uppbunden på ett långt företagsabonnemang hörde hon av sig till SVT, eftersom metoderna påminde henne om SVT:s säljgranskning 2012.
Även då handlade det om äldre som satt fast i långa företagsabonnemang eftersom bolagen hävdade att de var företagskunder.
Göran har haft en liten enskild firma som han inte avregistrerat, men han bor i dag på ett vårdhem i Täby och vårdas för bland annat svår cancer. Agnes berättar om ett samtal med kundtjänst.
– Jag sa att ni har ringt upp en sjuk människa som har cancer. ”Säg inte cancer fler gånger!” sa kundtjänsten. ”Sluta säga cancersjuk!”
– ”Men han är ju det”, sa jag...
Inte medveten om vad som sagts
Bolaget har ett inspelat avtal men familjen menar att det tillkommit efter en oseriös övertalning där Göran inte heller varit helt medveten om vad som sagts. Han minns att det bland annat handlade om en rabatt på några hundralappar.
– Jag har alltså cancer och frågan är hur länge jag lever. Och jag har ganska gott om pengar så det är ganska likgiltigt för mig att tjäna några hundra.
Göran och Agnes skrattar när SVT berättar att bolaget numera säger sig ha ”nolltolerans mot oklar försäljning”.
– Har du det inspelat? undrar Göran och skrattar.
”Vill straffa dem”
Hans ärende hos 4one pågår fortfarande. Bolaget hävdar att avtalet är giltigt och kräver att de ska skicka in ett sjukintyg.
– Jag vill att de ska skicka en skriftlig bekräftelse på att de backar, säger Agnes.
– Helst skulle jag vilja straffa dem lite mer, säger Göran.