Aftonbladet publicerade i går en film som visar hur Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson får en tårta i ansiktet – en film som kommer från partiet själva, enligt Dagens Media. Uppgifterna bekräftas av SD:s pressansvarig Martin Kinnunen.
– Vi hade anlitat ett produktionsbolag som följt aktiviteter och filmat under partiets regi för att få ihop videomaterial. På uppdrag av oss kom de fram till en uppgörelse och sålde filmen till Aftonbladet, säger han till SVT Nyheter.
Fick intresse från flera håll
Martin Kinnunen säger att det inte bara var Aftonbladet som var intresserade av filmen. Produktionsbolaget som hade materialet fick direktiv av partiet att ”försöka driva upp priset” genom en budgivning när de märkte att fanns fler som kunde tänka sig att köpa.
– Vi fick intresse från Expressen, sedan hörde man av sig till Aftonbladet.
Till slut gick alltså filmen till Aftonbladet. Prislappen kan Martin Kinnunen inte avslöja på grund av avtalet som ingåtts med tidningen, men han säger att det handlar om ”ett femsiffrigt belopp”. Pengar som går rakt ner i partikassan.
– Aftonbladet är med och sponsrar vår valrörelse, säger han.
Expressen: Vi deltog inte
Expressens chefredaktör Thomas Mattsson skriver i ett mejl till SVT Nyheter att man värderade tårtfilmerna till 8.000 kronor och ”inte ett öre mer”. Enligt honom har Expressen inte deltagit i någon budgivning om materialet.
– SD sa att man ville ha en sådan, men Expressen förklarade att det inte var aktuellt. Vi är inte i branschen att delta i budgivningar som politiska partier arrangerar.
Aftonbladet: Ingen budgivning
Aftonbladets informationsansvarig Fredrik Lindén säger SVT Nyheter att man ”inte uppfattat” att man deltagit i en budgivning, utan att det handlade om en tipsare som hörde av sig till tidningen.
Han bekräftar att man från Aftonbladets håll visste om att materialet kom från ett produktionsbolag som arbetar för Sverigedemokraterna.
Hur resonerar ni kring att köpa material från ett produktionsbolag anlitat av ett politiskt parti?
– Det här är en allvarlig händelse, en attack mot en toppolitiker som vi vill rapportera om, det var det som vägledde oss i beslutet att köpa filmen.
Martin Kinnunen säger att Aftonbladet nu sponsrar SD:s valrörelse, vad säger du om det?
– Jag har inga som helst kommentarer till det.
Vad gäller priset på materialet säger Fredrik Lindén att han inte kan gå in på enskilda inköp, men att det inte handlar om något ”skyhögt belopp”.