Det handlar om personer som äger skogsfastigheter, och som därmed tekniskt sett är företagare. När personen vill bryta abonnemanget hävdar Telephon att man tecknat ett företagsabonnemang – och därmed inte har någon ångerrätt.
De drabbade har krävts på femsiffriga belopp för återstående bidningstid. En av de drabbade är 80-åriga Vivan Johansson i Vrigstad.
– Jag tycker att det var en ful metod egentligen, säger hon till SVT Nyheter.
– I min ålder vet man knappt om att man kan ingå ett avtal på telefon.
50 anmälningar hos Konsumentverket
På kort tid har företaget Telephon fått 50 anmälningar mot sig hos Konsumentverket.
SVT har gått igenom samtliga och hittat flera gemensamma nämnare. Det handlar bland annat om en forcerad försäljningsprocess under samtalen, och sedan ett kyligt bemötande när de drabbade personerna velat avbryta sitt abonnemang. Flera uppger också att de uppfattat att säljaren ringt från Telia, eller att det handlat om en förbättring av telefonnätet.
– Vi ser oerhört allvarligt på marknadsföringen, säger Konsumentverkets jurist Anna Lindström till SVT.
– Vi har nu att välja mellan att utfärda ett förbudsföreläggande eller att gå till domstol.
Vägrar kommentera
I inlagor till Konsumentverket har bolaget försvarat sitt agerande, bland annat med att man inte riktat sig till äldre personer utan till just företag. Telephons företrädare hävdar att man nu slutat med sin försäljning, men vill i övrigt inte svara på några frågor från SVT Nyheter.
– Styrelsen har tagit ett beslut om att inte medverka i något program. Anklagelserna är ett avslutat kapitel för Telephon Sverige AB, säger marknadschefen Jonas Andersson.
Vår rapportering om Telephon fortsätter under dagen och kvällen, i tv och här på webben. SVT startar nu också en stor granskning av försäljarbranschen. Hjälp oss att kartlägga säljarnas metoder här.