Sajtens särställning bland unga kommer fram i den stora undersökning om svenskarnas nätvanor som Internetstiftelsen gör varje år.
– Sajten är en viktig del av deras vardag, säger Linnea Carlén.
Alla i åldersgruppen 12-25 år har varit inne på sajten, men 12-15-åringarna använder Youtube varje dag.
– Youtube är absolut störst bland de yngsta. Den här varje-dag-användningen ser vi inte i samma omfattning på några andra tjänster, vare sig Netflix eller tevekanalernas play-tjänster.Youtube har absolut en särställning där, säger Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen till Sveriges Radio.
Videosajten är populär även hos äldre men då inte lika frekvent. Måns Johansson och Linnea Carlén tror att det beror på att unga använder den som en social kanal där man följer sina favoritpersoner eller kanaler, medan äldre använder den för att söka kunskap.
– De följer stora och mindre youtubers och underhållare, spelbloggare och sminktestare och tittar på alla möjliga klipp och tar in information och nyheter via video. Youtube har till mångt och mycket ersatt traditionell tv bland unga nätanvändare, säger Linnea Carlén.