Sverige ska inom tio år vara bland de tio bästa i den internationella kunskapsmätningen Pisa. För att uppnå det behövs en rad reformer genomföras, skriver Alliansens partiledare på Dagens Nyheters debattsida.
Grundskolan ska bli tioårig genom att förskoleklassen blir årskurs ett. Allianspartierna vill även öka undervisningstiden i skolan med fokus på baskunskaper som matematik och svenska.
Skriftliga omdömen
Andra förslag är bland annat mer inriktning på ordning och studiero. Förutom skriftliga ordningsomdömen vill artikelförfattarna att skollagen skärps för att ”underlätta för rektor att flytta elever som hotar, mobbar och trakasserar andra”.
Alliansen vill även stärka lärarnas status. Till exempel föreslås att antagningskraven till ämneslärarutbildningen ska skärpas och att antagningsprov och lämplighetstest används mer.
Inte imponerad
Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet, är inte imponerad av förslagen.
– Det finns ingenting som visar att tidigare betyg, fler nationella prov, ordningsomdömen och att flytta problemen till andra skolor på något sätt skulle vara lösningen på de utmaningar som finns, säger hon till TT.
– Däremot har Alliansen helt rätt i att vi måste göra mycket mer för att stärka läraryrkets attraktivitet och låta lärare använda sin kompetens till rätt saker.
Betyg från årskurs fyra är inget nytt önskemål från Alliansen, som gick till val på det vid förra riksdagsvalet. Och efter en uppgörelse mellan regeringen och Alliansen blev det möjligt för högst 100 skolor att införa betyg från årskurs fyra från hösten 2017. Men intresset för att delta bland skolorna var väldigt svagt.
”Gammal skåpmat”
Anna Ekström kommenterar förslagen i egenskap av Socialdemokraternas skolpolitiska talesperson, men inte som representant för regeringen. Hon kallar förslagen för ”gammal skåpmat”.
– Det finns mycket i det här utspelet som är sådant som S hade kunnat gå ut med, men förslagen är inte realistiska.
Att till exempel förlänga undervisningstiden är inte möjligt, hävdar hon, eftersom det i dag råder stor brist på lärare.
– Att öka undervisningstiden, utan att ta hänsyn till det, skulle resultera i att lektioner gavs av obehöriga lärare, säger Anna Ekström.