Den globala jobbsajten Indeed har i 20 länder mätt hur ofta arbetsgivares annonser innehåller ord som är kopplade till distansarbete som ”jobba hemifrån” och ser att det blir allt vanligare. I Sverige omnämns det i dag i 6,2 procent av fallen. Vilket är mer än tre gånger så ofta som före pandemin. I Tyskland och Storbritannien ligger det runt 10 procent.
I en analys tillsammans med OECD konstaterar man att skillnaderna mellan länder kan förklaras med graden av nedstängning av samhället som ägt rum under pandemin. I vissa länder begränsade man rörligheten mer än andra. Men även efter att restriktioner lättats, så kvarstår den nya högre andelen jobb som annonseras ut med erbjudande om att kunna jobba på distans i länder med god digital infrastruktur, som Sverige.
– Arbetsgivare i sektorer där distansarbete är möjligt, såsom inom tech, fortsätter erbjuda distansarbete för att attrahera och behålla talanger och för att utvidga det potentiella urvalet av kandidater bortom området där de har kontor, säger Pawel Adrjan, forskningsansvarig vid Indeed.
Förväntar sig närhet till kontoret
Men Pawel Adrjan tillägger att många jobbannonser som lockar med distansarbete ändå specificerar var kontoret finns.
– Det antyder att vissa företag fortfarande förväntar sig att man befinner sig i närheten av kontoret, även om man jobbar hemifrån en del eller största delen av tiden.
Andelen distansjobb varierar kraftigt mellan branscher. I Sverige, liksom i de flesta länder, är det vanligast inom mjukvaru-utveckling (17 procent), informations-design (16 procent), IT-tjänster (14 procent) och marknadsföring (13 procent).
Bilden bekräftas i en annan färsk undersökning. I riskkapitalbolaget Atomicos sammanställning ”State of the European Tech Report 2021” frågade man bolag vad de gjort annorlunda i år för att rekrytera talang. Det vanligaste svaret var att öka antalet roller som går att utföra helt på distans.
Klyfta i företagen
Men Gabriele Ciminelli, ekonom vid OECD, ser i organisationens egna undersökningar en klyfta mellan arbetsgivare och medarbetare i frågan.
– Anställda föredrar en större andel distansarbete än arbetsgivarna. Företagsledare behöver anpassa sig och förflytta sig från en kultur som värdesätter fysisk närvaro till ett mer flexibelt ledarskap.