Enkel bild. Hylla i butik fylld med olika chokladkakor och chokladaskar från Marabou  i flera våningar.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör handelsforskaren om Marabous beslut att krympa förpackningarna i videon. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Forskaren: ”Krympflation kan vara framgångsrikt för det enskilda företaget”

Uppdaterad
Publicerad

Priserna har gått upp på glass, tomater, juice och kaffe. Och i vissa fall har förpackningarna också blivit mindre.

De senaste kända produkterna att krympa i storlek är Marabous.

– Det kan ske överallt, men det sker inte hela tiden och inte i alla kategorier, säger Fredrik Lange, forskare på Handelshögskolan i Stockholm.

På onsdagen meddelade Marabou-tillverkaren Mondelez Sverige att de kommer att minska storleken på ett antal av sina produkter. Anledningen är att priset på kakao mer än tredubblats under de senaste åren, till följd av extremväder och dåliga skördar i de kakaoproducerande länderna. Samtidigt har andra produktionskostnader ökat kraftigt, enligt företaget.

”Vi vet att många konsumenter kämpar med att få ihop ekonomin, och att minska ett antal produktstorlekar är ett sätt att undvika ytterligare prisökningar”, säger vd Julia Lindberg i en skriftlig kommentar till SVT.

Forskaren inte förvånad

De flesta av Marabous chokladkakor och några Daim kommer att minska med 10 och 20 procent. Och de klassiska chokladaskarna, Aladdin och Paradis, går från 500 gram till 410. Hur det blir med priserna är i nuläget oklart.

Fredrik Lange, forskare på Handelshögskolan som har undersökt och analyserat krympflation inom svensk dagligvaruhandel på uppdrag av Konkurrensverket, är inte särskilt förvånad över beskedet – just eftersom råvarupriset har ökat över tid. Han tycker också att det är positivt att företaget går ut i förväg och berättar om de förändrade storlekarna.

– Det har inte alltid skett historiskt, säger han i Morgonstudion.

”Gillar inte att känna sig lurade”

Krympflation, att produkter krymper i storlek eller kvantitet medan priserna förblir desamma, kan enligt Fredrik Lange påverka alltifrån förbrukningsvaror och vardagsprodukter som müsli, kaffe, blöjor och toalettpapper till saker vi unnar oss, som godis och choklad.

– Krympflation kan vara framgångsrikt för det enskilda företaget, och påverka dem i positiv riktning, säger han.

Men enligt Lange sker det inte hela tiden och inte i alla kategorier.

– Så det har inte jättestor inverkan på konsumentens plånbok, samtidigt leder det till ganska mycket misstro, för konsumenterna gillar inte att känna sig lurade.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.