Ingalill Bragd Rieden är på väg nerför en backe på cykeln när en gångtrafikant plötsligt kliver ut på gatan framför henne. Hon tvingas tvärnita och flyger över styret och slår hårt i backen.
– Jag bara låg och vågade inte röra mig för blodet rann ner längs med trottoaren, säger hon till SVT Nyheter Jönköping.
Ingalill Bragd Rieden klarade sig utan allvarliga skador – även om hon fortfarande har ärr på kroppen efter olyckan. Men hon är bara en av tusentals som varje år skadas när de cyklar.
Stort mörkertal
Förra året skadades över 12.000 cyklister i trafikolyckor – och det är bara de olyckor som rapporterats in till polis och sjukvård och därmed hamnat i Transportstyrelsens nationella inrapporteringsverktyg Strada. Mörkertalet är stort.
– Statistiken visar enbart olyckor där man uppsökt sjukvård eller varit i kontakt med polis i samband med olyckan. Sedan har vi ju alla olyckor där man kör omkull och skrapar upp knän och armar och där man inte alls besöker sjukvården överhuvudtaget, säger Daniel Qvarnström på trafiksäkerhetsorganisationen NTF till SVT Nyheter Halland.
Många kör för fort
Maria Nordén, generalsekreterare på NTF, menar att utvecklingen med allt fler olyckor bland cyklisterna är ”oroväckande men inte helt oväntad.”
– Man kanske måste börja tänka på sitt beteende på cykeln. Många håller en mycket hög hastighet, det ser man inte minst i Stockholm. Jag tror att en del av bekymret är att man inte förstår hur utsatt och oskyddad man är som cyklist, säger hon.
Bilar sällan inblandade
De allra flesta olyckorna – sju av tio – är singelolyckor. Förutom oaktsamma cyklister beror många olyckor på att antalet cykelvägar inte ökar eller underhålls, trots att allt fler cyklar.
– Det är jätteviktigt att man fortsätter att bygga ut cykelmiljön så att den fungerar, vi vill ju att fler ska cykla. Vi vill också att fler ska använda cykelhjälm, och anpassa sin hastighet efter vägunderlaget och miljön man befinner sig i, säger Maria Nordén.
”Säkrare med fler cyklister”
I Göteborg blev förra året 123 cyklister allvarligt skadade, en ökning jämfört med 86 personer året innan. På Facebook-gruppen ”Cykla i Göteborg” vittnar många cyklister om cykelbanor som är dåligt underhållna, för smala eller plötsligt tar slut. Samtidigt cyklar allt fler i Göteborg, framför allt efter att trängselskatten infördes 2013.
– Vi behöver förbättra infrastrukturen och tänka att vi ska bygga för att det ska finnas fler cyklister, säger Malin Månsson, cykelstrateg på Trafikkontoret till SVT Nyheter Väst, och fortsätter:
– Men blir det fler cyklister blir det säkrare också, för samspelet mellan olika trafikgrupper blir bättre. Blir det fler cyklister blir man nämligen också mer uppmärksam på dem.
Fakta: Så många cyklister skadas i trafiken
2010: 8.602
2011: 10.369
2012: 10.854
2013: 12.560
2014: 12.680
Så många skadas allvarligt:
2010: 377
2011: 401
2012: 373
2013: 465
2014: 522
Så många dödades:
2010: 23
2011: 22
2012: 32
2013: 15
2014: 36
(Källa: Transportstyrelsen)