Det blir oftast rekordförsäljning under höstrean som går under namnet “Black friday” och “Black week”. Men i år är branschen ovanligt osäker på hur försäljningen kommer att bli. I ena vågskålen ligger en ökad negativ inställning till “Black Friday” som grundar sig på en oro för klimatet och att samhället generellt lider av överkonsumtion. I den andra vågskålen så tror branschen på ett ökat intresse för att besöka fysiska butiker.
– Det är väldigt svårt att sia om årets försäljning. Förra året såg vi en nedgång på själva ”Black Friday” men en positiv utveckling för hela veckan, säger Patrick Höijer, Sverigechef på betallösningsföretaget Nets.
”Oro för miljön”
Nets gör en årlig undersökning angående svenskarnas konsumtion under Black Friday. En readag som nu vuxit till en reavecka. Svenskarnas inställning är att man kommer att handla mindre på nätet i år. 62 procent, att jämföra med 65 procent ifjol, uppger att man kommer att handla mindre i år jämfört med året innan.
Samtidigt är allt fler skeptiska till fenomenet Black Friday. 33 procent är negativt inställda jämfört med 28 procent i fjol.
– Det är främst oro för klimatet samt för överkonsumtion som människor anger som skäl till att inte vilja handla något. I andra hand är skälet att man känner sig lurad av handlarna. Det beror på att en del handlare i vissa fall höjt priserna innan rean och därmed har det inte blivit någon prissänkning. Samtidigt så tror vi det finns ett uppdämt behov att besöka fysiska butiker, som varit hämmat under pandemin, säger Patrick Höijer.
Kom från USA 2013
Företeelsen Black Friday kommer ursprungligen från USA där folk är lediga i slutet av november på grund av helgdagen Thanksgiving och det har inneburit en naturlig start av julhandeln. Fenomenet dök inte upp i Sverige förrän 2013.
– Vi tror fortfarande på att många kommer att utnyttja rean och handla både på nätet och i butik för det finns stora möjligheter att köpa varor till ett billigare pris, säger Patrick Höijer.