”Nästa steg är att introducera ett komplett detaljhandelserbjudande” Foto: TT

Amazon bekräftar: Har påbörjat lansering i Sverige

Uppdaterad
Publicerad

Efter åratal av spekulationer meddelar den amerikanska e-handelsjätten Amazon att företaget har ”påbörjat” lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se.

”Amazon har varit tillgängligt för svenska konsumenter och företag genom våra olika europeiska hemsidor under flera år, men nästa steg är att introducera ett komplett detaljhandelserbjudande i Sverige och det är det vi planerar att göra nu”, heter det i ett pressmeddelande från Amazon.

I skrivande stund blir dock den som går in på den svenska adressen fortfarande omdirigerad till Amazons tyska sajt.

Enligt Amazon kommer lanseringen i Sverige att innebära möjligheter för mindre, svenska företag att nå fler kunder både i Sverige och i övriga världen. Företag som är intresserade av att sälja sina produkter via Amazons svenska sajt ombeds kontakta e-handelsjätten.

Några detaljer kring lanseringen vill dock bolaget inte avslöja.

Kan konkurrera med svenska aktörer

”Vi har inget ytterligare att berätta i nuläget. Vi återkommer med mer information när vi närmar oss lansering”, meddelar Amazon via sin presskontakt i Sverige.

I förra veckan spådde analysföretaget HUI Research att Amazon skulle lanseras i Sverige under hösten.

– Vi har fått signaler från aktörer i branschen att de är på gång att lansera en svensk sajt, sade Emma Hernell, vice vd på HUI Research, till TT.

Enligt Hernell kan Amazon komma att konkurrera ut en del svenska aktörer.

– Men det kan också betyda möjligheter för mindre varumärken som vill nå en internationell marknad, genom att använda Amazon som plattform, sade hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.