Anmälningarna gäller bilder på företagets hemsida där kvinnor i flera fall porträtteras halvnakna, medan männen som bär samma plagg är helt påklädda. Bland annat marknadsförs en jeansskjorta med en kvinna krypandes på en bänk, helt naken på nedre delen av kroppen.
RO:s uppgift blir att pröva om reklamen är diskriminerande, men det är tveksamt om det kommer att ske.
– Men vår bedömning är att vi inte kan upp det här för prövning, säger Elisabeth Trotzig, reklamombudsman.
RO:s uppgift är att utreda det som riktar sig till den svenska marknaden. American Apparels domännamn är registrerat i USA och det finns ingen svensk version av sajten.
0150 Ligger det utanför vårt prövningsområde måste vi avvisa anmälningarna, säger Elisabeth Trotzig.
Under förra året tog reklamombudsmannen emot drygt 500 anmälningar som resulterade i 254 ärenden. 39 procent av besluten var fällande.
Nästan hälften, 47 procent av besluten, gällde könsdiskriminering, fördelade lika på sexistisk och stereotyp reklam, skriver reklamombudsmannen i en sammanfattning av 2012.
28 procent av besluten gällde vilseledande reklam, och 11 procent av besluten gällde reklam som sågs som stötande.