Amerikanen menar att det vita tobaksfria snuset gett honom hälsoproblem, bland annat med tänderna, men även att produkten marknadsförs på ett vilseledande sätt.
– Man anser att Zyn inte varit öppen med de risker som finns med de här nya tobaksfria nikotinpåsarna, säger Louise Adermark, nikotinforskare vid Göteborgs universitet.
Advokatbyrån som driver fallet har tidigare drivit flera andra stämningar mot stora tobaksbolag. Bland annat fick det till en förlikning på flera hundra miljarder dollar med bolaget Juul Labs som de menade var ansvariga för en ”vape-epidemi”.
Klipp sprids till miljontals
Tobaksfria nikotinpåsar har på kort tid blivit en trend i USA. Ett av de svenska företag som säljer mest, redovisade att de under 2023 fraktat nästan 285 miljoner dosor med nikotinpåsar till USA – en ökning på 62 procent jämfört med året innan.
På sociala medier finns det tusentals klipp på när amerikaner snusar.
– De kallas ”zynfluencers”. Man uppskattar det till 30 000 olika konton på Tiktok som marknadsför snuset och att klippen har spridit sig till över 800 miljoner individer, säger Adermark.
Jämförs med rökrutan
Eva Ossiansson, varumärkesforskare vid Handelshögskolan i Göteborg, liknar snusandet på sociala medier i dag vid rökrutorna förr i tiden.
– Där stod de som man tyckte var lite fräcka. Nu blir det vita snuset en symbol för en cool livsstil. Då kanske vi vill anamma det.
Men hur farligt det vita snuset faktiskt är svårt att säga eftersom att forskningen släpar efter. Det tar lång tid att förstå riskerna och man kanske behöver använda produkterna i många år innan man kan se en koppling till dödsfall, berättar Louise Adermark.
– Men det blir ett enormt experiment på unga när man låter de lockas in i ett nikotinberoende som kanske kan vara väldigt skadligt.
Philip Morris skriver i ett mejl till SVT att ”anklagelserna saknar grund och vi kommer kraftfullt gå i svaromål”.