Ingen kan säga exakt vad ett exemplar av det nya övervakningsflygplanet kostar. Det beror på vad en eventuell affär innehåller. Inte ens bolagets talesperson, chefen för flygburna övervakningssystem, vill sätta en prislapp när SVT Nyheter frågar.
De flesta är överens om att ett kontrakt på ett av Saabs nya radarövervakning- och stridsledningsflygplan Global Eye är värt nära två miljarder – minst. Varje enstaka flygplansförsäljning är nödvändig om Saab ska fortsätta att vara ett av världens 30 största vapenföretag – och det vill både Saab och regeringen.
Största kunden
Svenska staten är den största och viktigaste kunden, men Saabs försäljning av tre Global Eye till Förenade Arabemiraten är en av förklaringarna till att Saab klättrade upp till plats 30 på Sipris senaste vapenlista.
Försäljningen är inte okontroversiell. I decennier har människorättsorganisationer kritiserat Förenade Arabemiraten för brott mot mänskliga rättigheter.
Landet saknar politiska partier och allmänna val. Medborgare kan häktas eller fängslas på oklara grunder, och medborgare som kritiserar myndigheterna kan försvinna, enligt bland annat Human Rights Watch. Det finns också uppgifter om tortyr som aldrig utretts.
Men Saab och den svenska regeringen anser att kritiken de fått av bland annat Svenska Freds för vapenexport till Förenade Arabemiraten är underordnad. Så sent som i onsdags kom ny kritik mot vapenexport till Saudiarabien och Förenade Arabemiraten på grund av kriget i Jemen.
Saab och regeringen är dock överens om att exporten är viktig för att behålla kunskap och utveckling av försvarsmateriel i Sverige.
”Billigare” spaning
När det gäller Global Eye som spaningsplan så är det relativt billigt, avancerat och därmed konkurrenskraftigt.
Nato, USA, Frankrike, Storbritannien och andra använder Boeings stora AWACS övervakningsflygplan med en enorm radarantenn på taket. De är större, tyngre, kostar mer och har större besättning och blir därmed inte ett lika kostnadseffektivt val för ett land som vill få sin första förmåga till radarövervakning från luften.
Eftersom jorden är rund är räckvidden för radar i luften mycket längre än radar på marken. Dessutom finns möjlighet till stridsledning ombord på såväl AWACS-planen som i Saabs lösning, och då kan Saabs nya, mindre och billigare, men avancerade modell bli ett möjligt steg att få den förmågan.
Ett av Saabs försäljningsargument är att radarn kan riktas i vilken riktning som helst för att upptäcka mål i luften, på land och till sjöss. Saab hävdar högmodigt att systemet är ”bäst i världen” i den här kategorin. Men när mycket av de faktiska förmågorna är hemliga – som till exempel radarns verkliga räckvidd – är det svårt att syna korten.
Men å andra sidan vore det otaktiskt av Saab att avslöja de faktiska förmågorna av flera skäl. Det finns ”officiella” och det finns ”faktiska” förmågor som bara den innersta kretsen känner till, som i många militära sammanhang.