P4 Värmland var först med att rapportera att svarstiderna påverkades under natten.
– Vi hade en ny driftstörning vid tretiden, säger Sarah Hummerdal till SVT.
– Den hade påverkan i ungefär 10 minuter. Vi hade längre svarstider på 90-100 sekunder i snitt.
Underliggande orsaker
Larmtjänsten delar ”av säkerhetsskäl” inte information om hur ofta liknande händelser äger rum, skälen till att de sker eller hur länge de pågått.
”Med driftstörningar har vi som rutin att alltid kommunicera dessa till media när det finns en betydande påverkan på nödnumret och för allmänheten”, skrev Sara Hummerdal tidigare under dagen som svar på frågor från SVT om incidentutredningar och -analyser.
Den svenska staten och Sveriges kommuner och regioner, SKR, äger SOS Alarm som tecknar avtal för att driva larmverksamhet. Eftersom SOS Alarm inte är en myndighet gäller inte offentlighetsprincipen.
Därmed har verksamheten ingen skyldighet att dela incidentrapporter och händelseanalyser med allmänheten.
Tidigare kritik
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har ansvar för tillsynen av SOS Alarm och rapporterar regelbundet till regeringen.
Tidigare i år kritiserade de SOS Alarm för långa svarstider som efter att ha konsekvent förbättrats under ett antal år försämrades igen under pandemin, det visar larmtjänstens och MSB:s sammanfattningar.