Natten mot måndag ledde tekniska problem till att det var svårt att komma i kontakt med SOS Alarm under flera timmar. Den som ringde 112 kunde enligt SOS själva få vänta i flera minuter för att få prata med en larmoperatör.
Anna Nyström i Linköping vittnar om att hon fick vänta i timmar på svar.
Svar inom åtta sekunder
Enligt gällande avtal ska den genomsnittliga svarstiden på larmnumret 112 inte vara längre än åtta sekunder. Ingen ska behöva vänta längre än en halv minut.
MSB har sedan tidigare kritiserat de långa svarstiderna. 2014 riktade MSB skarp kritik mot SOS Alarm. Svarstiden hade då fördubblats på bara två år – från 7,7 sekunder 2012 till 15,3 sekunder 2014.
Från 2016 skedde en förbättring varje år men under pandemiåret 2021 nådde svarstiden en ny bottennotering på en medelsvarstid på 15,4 sekunder. Det var en försämring med 6,2 sekunder jämfört med året innan.
”MSB bedömer att SOS Alarm inte uppfyller sina åtaganden enligt ägardirektivets uppdragsmål”, skriver myndigheten i rapporten från maj 2022.
”Försvårande omständigheter”
Under 2021 fick mer än var tionde inringare, 14 procent, vänta i mer än 30 sekunder på svar. Året innan var den siffran nere på 4,8 procent. Även här är MSB:s bedömning att SOS Alarm inte uppfyller kraven.
Larmtjänsten själva hänvisar, enligt rapporten, till att ”flertalet försvårande omständigheter under 2021” lett till de långa svarstiderna. Antalet vårdsamtal har ökat med 15-18 procent, fler semestrar hemma men även ökad sjukfrånvaro och hög personalomsättning hos SOS Alarm nämns som orsaker.
SOS Alarm säger samtidigt att det sker en ”omfattande rekrytering”.
Tillsynsmyndigheten MSB har nu lämnat över sin rapport till regeringen. Det är närings- och justitiedepartemenetet som för ”en eventuell dialog kring resultatet av uppföljningen” med SOS Alarm, skriver Anna Wennström.
Svarstider i sekunder
- 2015: 13,3
- 2016: 14,7
- 2017: 12,7
- 2018: 11,6
- 2019: 8,6
- 2020: 9,2
- 2021: 15,4
Källa: SOS Alarms årsberättelser, MSB