25 nuvarande och tidigare anställda, som vill vara anonyma, riktar ett stort missnöje mot hygienrutinerna och matsäkerheten på Max i Aftonbladets 200 sekunder.
Det handlar om sallad som märks om i flera dagar, att samma trasor används för att torka toaletter och matbord – samt att mat som varit uppvärmd i timmar serveras till kunder.
När det är dags att slänga mat i värmeskåpet ljuder en timer, men genom vittnesmål och Aftonbladets egna filmer framkommer det att anställda i vissa fall startar om timern.
Samma hink för milkshake och avloppsvatten
Samma sak gäller när milkshakemaskinen ska rengöras. Enligt Aftonbladets vittnesmål hälls det gamla innehållet, som ska slängas, i en hink – och sedan tillbaka i maskinen. Dessutom används samma hink för både avloppsvatten och för att skura, enligt anställda.
Aftonbladet har också gått igenom 99 rapporter där livsmedelskontrollanter riktar kritik mot Max-restauranger runt om i landet som innefattar mögel, flugor, råttbajs och ingrodd smuts.
Max: ”Ska inte gå till så här”
Henric Byström, kommunikationschef för Max, säger till tidningen att man tar det som framkommer i granskningen på högsta allvar.
– Vår ambition är mycket högre och vårt kvalitetsarbete är mycket bättre. Det ska inte gå till så här.
I ett pressmeddelande skriver Max att man har ”initierat en utredning” i samband med Aftonbladets granskning:
”På våra restauranger serverar vi dagligen över 100 000 gäster och ingen ska behöva vara orolig för att äta hos oss. Kvalitet, matsäkerhet och god hygien är en förutsättning för våra gästers förtroende”.
Enligt Aftonbladet har Max under tisdagen hållit ett krismöte med anställda. SVT Nyheter har sökt Max som avböjt en intervju.