Sedan stölderna upptäcktes har Apotekstjänst polisanmält brotten och informerat Läkemedelsverket.
– Vi hanterar 1,5 miljoner tabletter varje dag. Klart vi har krav på oss att hålla koll på varje enskild tablett.
SVT: Jobbar de som pekats ut för stölderna kvar?
– Nej, de är skilda från uppdraget, säger Örjan Frid.
”Bättre dag för dag”
Kritiken har duggat tätt mot Apotekstjänst de senaste dagarna. Vid sidan av de försvunna tabletterna så har företaget även missat stora leveranser, vilket har orsakat stor materialbrist i flera sjukhusregioner och flera operationer har fått ställas in.
Problemen har även lett till att Apotekstjänst fått en kvalitetsmärkning, som intygar att företaget har ett ledningssystem som granskats och uppfyller kraven i en ISO-certifiering, ”pausad”.
– Det finns bara ett sätt att återställa förtroendet, att bli en bra leverantör. Det gäller att få ordning på leveranserna, det blir bättre dag för dag. Vi har ett bra samarbete med vår huvudman, som faktiskt ser till att våra regioner får leveranser från annat håll. Det fungerar för tillfället, säger Örjan Frid.
”Skulle inte kunna fortsätta”
Leveranserna är inte det enda bekymret för Apotekstjänst, då Läkemedelsverket har hotat att dra in sitt tillstånd på grund av de stulna tabletterna.
– Vi har ett tillfälligt tillstånd och vi väntar på att de ska godkänna de förändringar som vi redovisat att vi gjort. Skulle de inte godkänna är det allvarligt, för vi levererar ju till 85 000 patienter och skulle inte kunna fortsätta med det då.
SVT: När kommer materielleveranserna till operationer vara igång i full skala?
– En jättebra fråga som jag önskar att jag hade svar på. Vi har ett arbete som blir gradvis bättre men det kommer ta lite tid, för det är IT-utveckling och inget vi gör med en ”quick fix” tyvärr, säger Örjan Frid.