– Antalet resor med kollektivtrafiken ökar, men vi reser också mer och mer med bil. Marknadsandelen kollektivresande har legat stilla på runt 20 procent sen 70-talet, säger trafikexperten Göran Tegnér, på företaget WSP som har konsultuppdrag åt flera län att få flera att åka kollektivt.
Det går alltså trögt med ambitionen att andelen kollektivtrafik skall öka, trots miljödebatt och ökat engagemang i klimatfrågan. Örebro är ett av de län där man enligt den officiella statistiken reser allra minst med kollektivtrafik. Andelen kollektivresande har till och med minskat.
Och den högst ansvarige politikern, trafiklandstingsrådet Jonas Karlsson (S) är påtagligt självkritisk. Han tycker inte de ansvariga skött sitt tillräckligt bra.
– Jag tror inte vi har gjort tillräckligt. Vi har ett jättejobb att göra, kollektivtrafiken måste bli mycket mer konkurrenskraftig.
Är det fel på Örebroarna eller har ni tänkt fel?
– Jag tror människor agerar logiskt, kollektivtrafiken är inte tillräckligt bra, säger han.
Priset påverkar resandet
SVT:s granskning av kollektivtrafiken har visat att priset på kollektivtrafik har fördubblats sedan 1995. En genomsnittlig månadsbiljett i Sverige har ökat i pris fyra gånger mer än konsumentprisindex.
Politikern Jonas Karlsson tror dock inte att priset är så viktigt.
– De flesta som väljer bil gör det inte för att det är billigt, utan för att det är bekvämt. Kollektivtrafiken är ofta billig, men inte tillräckligt bekväm.
Men forskning och erfarenheter visar att priset är viktigt, inte minst för alla de som inte reser varje dag.
– Viktigast om man skall få fler att välja kollektivtrafik är bra och täta bussturer, utan förseningar, säger Göran Tegnér. Men sen kommer priset som en viktig faktor.
Busschaufför får klagomål på priset
Vi kliver ombord på en regionalbuss i Örebro. Här kostar ett länskort 1665 kronor i månaden. Busschauffören Roland Johansson tycker det är mycket.
– Politikerna behöver nog tänka om när det gäller priset, om de vill få fler att resa kollektivt säger han.
Och han berättar att han får ta emot klagomål på priset från kunderna.
– Det har blivit fler och fler som beklagar sig, så mycket kan jag absolut säga.