För drygt 2,5 år sedan slogs svenskt rekord i bensinpris. En liter 95-oktanig bensin kostade då 16,79 kronor på obemannade mackar. På onsdagen låg riktpriset, hos de stora kedjorna, på 16,59 kronor per liter vid en obemannad pump. I det priset ingår skatter om 6,74 kronor samt moms.
Även i resten av EU ligger priserna på en hög nivå. I en handfull länder, däribland Danmark och Nederländerna, är bensinpriset ännu högre än i Sverige.
Att bensin och diesel har blivit dyrare har flera orsaker, menar Johan G. Andersson, vd för Svenska Petroleum och biodrivmedel institutet, SPBI.
– Huvudorsaken är att råoljepriset i dag ligger på drygt 75 dollar per fat, för ett år sedan låg det på 30 dollar per fat, säger han.
Högre efterfrågan på olja
Bakom det ligger en ökad efterfrågan i samband med att världen börjat återgå till ett mer normalt läge, framhåller Johan G. Andersson.
– Efterfrågan är tillbaka på nivåerna som var före pandemin. Under pandemin har man stängt ner mycket kapacitet för att anpassa sig till efterfrågan, och det tar tid att få tillbaka den kapaciteten.
Från och med söndag ökar andelen biodrivmedel som ska blandas i bensin och diesel. Biobränslen är i regel dyrare och påverkas av andra faktorer, alltifrån spannmålsmarknaden till tillgången på skogs- och slakteriavfall.
– Men sjunker råoljepriset kompenserar det för högre priser på biodrivmedel, säger Johan G Andersson.
Förra våren var bensinpriset i Sverige det lägsta på över ett decennium.