Vissa delar av Sverige har redan vinterväglag och snart är det dags för resten av landet. Under några veckor ska det nu skiftas däck på flera miljoner bilar. Från 1 december gäller vinterdäck med minst tre millimeters mönsterdjup och kanske blir det nödvändigt att framöver köpa däck oftare.
Inte samma livslängd
Visserligen har nya däck i dag bättre grepp och är säkrare men de har inte samma livslängd.
– Det här beror på att det är större krav på bilars prestanda idag och även på däcken. Det gör att de slits ner fortare, förklarar Nicklas Lindberg som är chef på en däckverkstad.
Vad är skillnaden i antal mil?
– I fråga om miltal så har man väl förlorat mellan 20 -25 procent, säger Nicklas Lindberg
Svårt att avgöra hur långt däcken kan rulla
För fyra år sedan infördes krav på energimärkning för däck, men där framgår inte däckens hållbarhet.
– Vi kan faktiskt hålla med om att det i så fall skulle vara vägledande för kunden, säger Nicklas Lindberg.
Det skulle väl vara bra om man visste att ett däck borde hålla 3000 mil eller 6000 mil?
– Absolut! tycker Nicklas Lindberg.
Vikt och motor påverkar
Men det finns mycket som också påverkar däckens livslängd som till exempel körstil, bilens vikt och om det är en dieselbil eller inte.
– Vi kan se en enorm skillnad mellan en bensinbil och en dieselbil som sliter ner däcken snabbare och vi
har en ännu större skillnad när det gäller eldrivna bilar. Det beror främst på att vridmomentet är så mycket kraftigare i dieseldrivna bilar och det gäller i ännu högre grad i elbilar, förklarar Nicklas Lindberg.
Så i takt med att fler kör elbilar kommer fler att tvingas köpa nya däck oftare?
– Ja till vår stora glädje ja, säger Nicklas Lindberg.