Låga siffror för förbrukning och utsläpp fungerar ofta som försäljningsargument men nu visar en undersökning, gjord av tidningen Auto & Motorsport, att siffrorna mycket sällan stämmer.
-Vi har mätt tio nya bilar enligt de regler som EU-certifieringen föreskriver och kommit fram till skrämmande siffror, säger tidningens chefredaktör Alrik Söderlind.
-Det är miljarder som står på spel. Kan du få ner siffrorna lite framstår du som miljövänlig, du får bra image och kommer att sälja väldigt många fler bilar, säger Söderlind till SVT.
För de undersökta bilarna ligger värdena i undersökningen mellan 20 och 54 procent högre än dem som tillverkarna anger. Tidningens mätning gjordes med samma sorts utrustning som biltilverkarna själva använder. Jämfört med tillverkarnas siffror drog bensinbilarna i snitt 26 procent mer.
Klarar inte utsläppsgränserna
Ett exempel är Fiat Punto som förbrukade 39 procent mer bränsle än vad som anges officiellt.
För Citroën C1 och Dacia Sandero var det lite bättre. De två modellerna ”drack” elva procent mer än vad tillverkarna påstår.
De fem dieselbilar som testades av tidningen drog i genomsnitt 36 procent mer bränsle än den officiella siffran. Fyra av dieselbilarna klarade dessutom inte gränsvärdena för avgasutsläpp.
Exempelvis ska den, i Sverige, storsäljande Volvo V70 1,6D Drive släppa ut 119 gram koldioxid per kilometer, men i Auto & Motorsports mätning är utsläppet i själva verket 159 gram, vilket skulle innebära att bilen inte alls klarar gränsen för att skattebefrias som miljöbil.
30 procent över normen
Förklaringen till de stora skillnaderna mellan angiven och verklig förbrukning är att medelbilisten inte kör på samma sätt som biltillverkarnas testförare gör.
-När vi testar bilarna normalt kör vi dem i vanlig stadstrafik och landstrafik och vi kommer ungefär 30 procent över normen med vanliga körningar i verklig trafik, säger Alrik Söderlind.
”Under laboratorieformer”
Bilbranschen tar dock Auto & Motorsports mätning med ro.
-När man gör ett sådant här test har man inte ljuset på, har inga elbackspeglar på, ingen rumpvärme. Det sker under laboratorieformer. Men det är lika för alla märken, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.
Varför göra det i en miljö som inte stämmer överens med verkligheten?
-Det är EU som har bestämt detta. Det är ett EU-direktiv, säger Moldén.
Efterlyser oberoende mätningar
Alrik Söderlind vill inte kalla tillverkarnas statistik för lögn, men menar att de är missvisande.
-De ljuger inte, men de är extremt duktiga på att optimera bilarna innan de gör mätningarna. De är extremt duktiga på att mäta själva.
Söderlind vill ha ett oberoende institut som gör mätningarna enligt stickprovsmodell.