När juristen Ingemar Jeanlo blev uppringd av en säljare från Google så nappade han på erbjudandet.
– Det lät ju tryggt att han jobbade på Google, säger Ingemar Jeanlo.
Företaget nekar till att de påstått sig ringa från Google. Men Ingemar Jeanlo spelade in samtalet.
Säljaren var inte från Google, utan från ett företag som heter Adsearch Scandinavia AB. Det företaget drivs av två män från Göteborgstrakten, och går med vinst men har inga anställda. Det har däremot deras systerföretag Vizibly i samma koncern, som har en liknande affärsidé, och som ligger på Svensk Handels varningslista.
Lovade topp-tio vid googling
Säljaren hävdade också att han var ”google-certifierad” och erbjöd Ingemars juristfirma fler träffar på hemsidan genom en garanterad plats bland de första tio träffarna när man googlar på vissa ord. Ingemar tackade ja och fick efter ett tag meddelande om att företaget utfört det de lovat, att hans företags hemsida nu låg högt upp bland Google-träffarna.
– Det stämde ju inte, de hade inte ens fått tillgång till koderna till min hemsida så att de kunde lägga in någon förbättring i den. Så det var ju bara bluff. Men en faktura skickade de, säger Ingemar Jeanlo.
Han bestred dock fakturan och hotade att stämma företaget. Då drog de tillbaka den.
Be om avtalet
Organisationen Företagarna får många samtal från företagare som vill ha hjälp mot oseriösa telefonförsäljare. Företagarnas råd till småföretagare som misstänker att de utsatts för ett bluffsamtal är att be om en bekräftelse, till exempel på mail.
– Om de påstår att du redan är kund hos dem, be dem att skicka det avtalet först, innan du pratar vidare, säger Hampus Löwstedt, jurist på Företagarna.
Ny lag på väg
För att motverka oseriösa säljföretag planerar regeringen att lägga ett lagförslag om krav på skriftliga kontrakt. Förslaget har gått igenom i Lagrådet och enligt biträdande justitieminister Helene Fritzons pressekreterare planerar regeringen att lägga fram förslaget i juni. Lagändringen skulle dock inte skydda småföretagare, bara konsumenter. Varken Företagarna eller Svenskt Näringsliv vill heller ha ett särskilt skydd för småföretagare. De anser att det skulle leda till alltför mycket administration i företagsaffärer.
– Det skulle bli svårare att sluta avtal. Vi har egentligen en ganska bra modell i Sverige med offert, anbud och accept, säger Hampus Löwstedt.
Adsearch ledning nekar till att företagets säljare säger att de ringer från Google och menar att de inte bluffar i sin försäljning, men vill inte bli intervjuade av SVT.