92-årige Roland Rudén och 88-åriga Inger Rudén tog ifjol sina hörapparater till hörselmottagningen de går till för att justera dem. Tanken var att se om de gick att höja ett snäpp.
Istället kom de hem med nya apparater för cirka 29.000 kronor tillsammans. Nu när de tagit del av SVT:s rapportering om kritiken mot fritt val av hörapparater i Stockholm och Skåne känner de att de fick betala alldeles för mycket.
Litade på audionomen
– Vi var inte beredda på att vi skulle behöva en helt ny utrustning, men vi litade på audionomens omdöme naturligtvis. Men när vi såg reportaget på tv så tänkte vi att det är ju precis så vi blivit behandlade, säger Roland Rudén.
LÄS MER: Efter kritiken: Nu får Lennart, 81, pengarna tillbaka
I veckan berättade SVT Nyheter om Lennart Assarsson som betalade cirka 16.000 kronor för sina hörapparater. Enligt honom informerade audionomen honom inte om att han kunde välja en apparat ur landstingets sortiment och bara betala 600 kronor.
Samma mottagning
Efter reportaget erbjöd sig företaget Audika att köpa tillbaka apparaterna av honom. Nu visar det sig att makarna Rudén varit hos samme audionom på samma mottagning som Lennart var.
– Det var aldrig prat om något alternativ, audionomen plockade fram ett papper och en beskrivning och talade om för oss att det var lämpligt med den apparaten som vi nu har, säger Inger Rudén.
LÄS MER: Utprovarna rekommenderar sina egna hörapparater
90 procent av hörselmottagningarna i Stockholm och Skåne ingår i koncerner som också tillverkar hörapparater. I veckan kom det fram att hos företaget Audika, med 40 kliniker runt om i landet, påverkas audionomernas bonus om patienten väljer ur det privata utbudet istället för landstinget.
LÄS MER: Kritik mot bonussystemet
Frågan om bonussystem är mycket känslig enligt flera audionomer som SVT Nyheter talat med. Enligt Audika påverkas audionomens bonus ”marginellt”, i storleksordningen 20 kronor per apparat, om patienten väljer en apparat ur det privata sortimentet. Man ser inga problem med systemet, men kan tänka sig att se över det om kunderna i landstingen kräver det.
Den andra stora aktören, AudioNova, uppger i i ett mejl till SVT att deras audionomer inte har liknande bonussystem.
Erbjuder pengarna tillbaka
När det gäller fallet med makarna Rudén säger Audika att det inte går att se utifrån journalerna ifall det var nödvändigt att byta ut apparaterna. Den aktuella audionomen arbetar inte kvar vid företaget.
– För både Inger och Roland beklagar vi att kommunikationen med audionomen inte fungerat optimalt och även om köpet av hörapparaterna ligger cirka ett år tillbaka kan vi liksom för Lennart erbjuda återköp om så önskas, skriver Eva Halén, vd Audika till SVT Nyheter.
Audika säger att företaget är noga med att audionomerna alltid ska informera om att kunderna kan välja mellan landstingets sortiment och fritt val. Däremot ska Audika med anledning av de specifika fallen se över företagets interna rutiner för att säkra att missnöje med hörapparater och andra synpunkter på verksamheten också når enhetschefen.
”Vi pensionärer åker på att betala”
Inger Rudén har i veckan anmält fallet till patientnämnden och hoppas att systemet granskas.
– Det är vi pensionärer som inte alltid har så höga pensioner som åker på att betala.