Bosse Wikström sitter fast på Gran Canaria efter sandstormen. Foto: TT/Privat

Hård kritik mot SAS – ”Det har varit ett helvete”

Uppdaterad
Publicerad

Knapphändig och felaktig information, brutna löften och kaos. De strandsatta svenskarna på Gran Canaria riktar hård kritik mot flygbolaget SAS.

– Det har varit ett helvete, säger resenären Bosse Wikström.

Under söndagen har flera personer som sitter fast på Gran Canaria efter sandstormen hört av sig till SVT och klagat på hur SAS hanterat de inställda avgångarna.

Bosse Wikström har suttit på flyplatsen på Gran Canaria i över 24 timmar och väntat på att få hoppa på flyget till Stockholm.

– Det har varit ett helvete. Men det finns så klart de som har haft det värre än mig. Jag stod bredvid en barnfamilj med fem små barn som var utan blöjor och mat eftersom de inte fick hämta ut sitt bagage. Och så är det många äldre personer här som inte får tillgång till sina mediciner, säger han. 

Hätsk stämning

Flyget hem till Sverige stoppades på väg ut på startbanan, bara några minuter innan det skulle lyfta. Enligt Bosse Wikström lovade SAS-personalen ombord att flygbolaget skulle ordna så passagerarna kunde bo på hotell – men så har det inte blivit.

– Jag har legat på flygplatsens marmorgolv i natt och försökt sova. Till slut kom ett sms från SAS om att ett plan skulle gå klockan sex på morgonen men sedan har de flyttat fram avgångstiden flera gånger under dagen. Vi har inte fått någon information om att planen är inställda, det fick vi läsa om i tidningarna.

– Det är lite hätsk stämning här. Det finns ingen representant från SAS att prata med och det går inte att ringa dem. Och vi har inte fått några sovplatser för natten än.

”Vi kan inte hjälpa alla”

Enligt SAS presschef John Eckhoff kommer flygbolaget inte att kunna hjälpa alla resenärer med sovplatser och uppmanar dem som kan att själva leta upp hotell att bo på. 

– Vi har haft personal på flygplatsen som kan hjälpa till men det är flera hundra passagerare med olika frågor så vi klarar inte att hjälpa alla, säger han.

Det går inte att ringa till SAS för att få information, i stället uppdateras resenärerna med sms. Informationen om de inställda flygresorna uteblev dock.

– Vi har vetat att flygen skulle ställas sedan 12-tiden men tyvärr har inte den informationen gått ut via sms. Men vi jobbar för att snabbt skicka ut information när vi får den, säger John Eckhoff.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.