Under lördagen stängdes flygplatserna på först Gran Canaria och senare Teneriffa på grund av en sandstorm. SAS och Norwegians plan förblev stående på marken även under söndagen för att genomgå teknisk kontroll.
– Väderutsikterna är dåliga, och därför har vi bestämt oss för att ställa in alla avgångar till och från Skandinavien. Risken är mycket stor att vi måste göra omdirigeringar, så vi väntar på bättre väder, säger Andreas Hjørnholm, pressansvarig på Norwegian, på söndagen.
Då planen stått utomhus i sandstormen ska Norwegian av säkerhetsskäl göra en teknisk kontroll av alla plan, för att försäkra att de är flygdugliga. Egentligen skulle det lyft sex plan till Sverige och Köpenhamn under söndagen med samtliga dessa resenärer är nu strandsatta. Därutöver tillkommer alla som skulle rest med tre Norwegian-plan från Gran Canaria redan på lördagseftermiddagen, men som ställdes in.
SAS: Vet inte när det är klart
SAS ställde in flera fullsatta plan på lördagen från Gran Canaria och samtliga avgångar både till och från Gran Canaria och Teneriffa på söndagen.
– Inga plan kommer kunna lyfta från Gran Canaria förrän tidigast på måndag, säger John Eckhoff, presschef på SAS.
Flyg till öarna inställda
Sandstormen har ställt till det för de svenska sportlovsfirarna. SAS och Norwegian hade tillsammans tio planerade flygningar till Gran Canaria och Teneriffa som ställdes in från Sverige och Köpenhamn på söndagen.
Charterbolagen hade till en början inte lika stora problem då deras egna plan inte hade stått stilla när sanden yrde som värst på lördagen. Men på söndagseftermiddagen förvärrades väderläget på nytt och de båda flygplatserna tvingades stänga igen, vilket inneburit att ännu fler resenärer nu drabbats av inställda eller omdirigerade flyg.
Fakta: Så reklamerar du en flygresa
Om du vill reklamera en flygresa ska du i första hand kontakta flygbolaget inom två månader via brev, e-post eller flygbolagets webbplats. Ange att du vill ha ersättning och varför. Spara kvitton på dina utlägg och kopior på det du skickar.
Om du inte får ett tillfredsställande svar – eller inget svar alls – kan du vända dig till Hallå konsument eller en konsumentvägledare i din kommun för mer information om dina rättigheter.
Om flygbolaget inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen kan du anmäla till Konsumentverket via post eller webbanmälan på myndighetens hemsida.
Källa: Konsumentverket