-Men de flesta är bara töntiga, för mycket rimstuga och de säger ingenting om varför man bör besöka just det stället. Det gäller ju att marknadsföra kommunen precis som man marknadsför ett företag, säger Stefan Ekberg, som skrivit böcker om marknadsföring och även gjort en undersökning där han frågat ut varje kommun om tankarna bakom deras slogan.
Ungefär hälften av Sveriges 290 kommuner försöker nämligen att nå ut till omvärlden genom klatschiga sådana, där de beskriver sig själva som allt i från ”vackra och vilda” till ”glada och makalösa”.
Kan användas som varumärke
Och även om en kommuns slogan bara är en liten del i dess totala marknadsföring tror Stefan Ekberg att de kan göra stora vinster på en ordentlig satsning.
-Det blir ju som ett varumärke där du säljer in kommunen och får exempelvis skattebetalare och företag tillbaka. Men man kan även tjäna internt på det genom att en slogan blir som en flagga under vilken alla i kommunen verkar, säger han.
Dock kan han inte peka ut en enda slogan som han tycker är riktigt bra i marknadsföringssyfte.
Glimt i ögat
-”I love Hjo” är rolig, men ingen som drar folk. Den skönaste av alla är ”When in Europe, don't miss Skurup”. Även om den inte talar om varför man inte ska missa kommunen, har den ändå glimten i ögat och man blir nyfiken, säger han.
Och visst har väl många hört Skurups slogan förr, men så är den också 40 år gammal. Och äldre lär den bli.
-Vi hoppas ha kvar den väldigt länge. Den är lite töntigt kaxig men ändå inte menlös. Dessutom gör den att utländska turister stannar upp och undrar ”vad i all sin dar är detta?”, när de ser texten, säger Nils-Eric Magnusson, informationschef på Skurups kommun.
Fagersta erbjuder livstid
Fagersta kommun är känd för sin dubbeltydighet. Här får du nämligen livstid.
-Först hajar man till och tänker livstids fängelse, men när man funderar ska man komma på att det förstås handlar om tid att leva, säger Sten Bernhardsson, kulturchef i Fagersta kommun.
Han tror att det viktigaste är att skapa uppmärksamhet kring orten så att folk tar reda på mer och förhoppningsvis bosätter sig där.
-Det är viktigare för mindre kommuner med en bra slogan. Då gäller det att sticka ut för att inte bli bortglömd, säger Sten Bernhardsson.
Sparsmakat i Hedemora
Men för Jan Bobäck, informationssamordnare i Hedemora framstår bland annat Fagerstas slogan som obegriplig, även om han kan förstå vad de syftar på.
-Vi valde ”Hedemora välkomnar” för att vi inte ville tönta till det utan ha det sparsmakat. Det viktigaste är att man kan stå för det man skriver, säger han.
Men enligt Stefan Ekberg är alltså inte detta tillräckligt om kommunen vill tjäna på sin slogan. Därför rekommenderar han att kommunerna tar hjälp av marknadsföringsproffs.
-Det handlar om vilken profilering kommunen vill ha och vilka man vill locka dit och varför det är värt ett besök, säger han.
TT
Största städernas slogans
Stockholm: The capital of Scandinavia
Göteborg: Goa Göteborg, lilla Paris
Malmö: Mångfald, möten och möjligheter
Uppsala: Tillväxt varje dag sedan 1286
Linköping: Där idéer blir verklighet
Örebro: Mötesplats Örebro
Västerås: Västerås-Mälarstaden
Norrköping: Upplev Norrköping
Helsingborg: Den goda staden med delaktighet för alla
Jönköping: Ljuset vid Vättern