Det är inte lätt att veta vad som är rätt eller fel , när det gäller bilar och klimatet. Många konsumenter känner sig förvirrade.
I regeringsförklaringen denna vecka utlovades ett förbud mot bensin- och dieselbilar till 2030. Men även de som lovordar ambitionen att påskynda omställningen mot mer klimatvänliga bilar, är kritiska.
– Det går för långsamt. De bilar som säljs 2030 kommer rulla vidare i 17 år i snitt. Det har gjorts och görs fortfarande för lite, säger Johanna Grant, ordförande för Gröna bilister.
”Det är fel”
Politikerna hoppas mycket på elbilar. De säljs allt mer, men stod ändå bara för två procent av alla nya bilar 2018. Ytterligare sex procent var laddhybrider. Men över 90 procent är vanliga bensin och dieselbilar, 97 procent har bensin- eller dieselmotor.
Gröna bilister tycker man bör fokuserar mer på att hitta biodrivmedel till alla förbränningsmotorerna. Både de som sitter i ”vanliga” bilar, och de som sitter i de allt vanligare laddhybriderna.
– Förbjuder man förbränningsmotorer, så förbjuder man bilar som kan köras på etanol eller biodiesel. Det är fel. Biodrivmedel kommer vara jätteviktigt om vi skall klara klimatmålen, säger Johanna Grant.
Övertro på elbilar
Hon får medhålla av bilindustrins organisation Bil Sweden. Där pekar man på en övertro på hur snabbt elbilar kan ta över.
– Vi behöver fler elbilar, men det finns brist på batterier och mineraler till batterierna. Därför behövs inte minst nya anläggningar som producerar bra biodrivmedel, om vi skall klara klimatet. Det kräver miljardsatsningar. Ett stoppdatum för dieselmotorer, minskar viljan att investera i nya anläggningar – då blir det sämre för klimatet, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.
Han tror också att stoppet gör att andrahandsvärdet sjunker, på en stor mängd bilar som finns idag och som kan köras väldigt klimatvänligt – dvs alla hybrider och alla bilar med förbränningsmotorer som kan köras med etanol eller biodiesel.
”Ett signalvärde”
Rickard Nordin, centerpartiets klimatpolitiske talesperson försvarar förbudet:
– Det är ett sätt att visa riktningen mot fossilfria bilar, det har ett signalvärde, säger han.
Gröna bilister vill hellre tvingar biltillverkarna att bara sälja bilar som har vars förbränningsmotorer klarar etanol eller biodiesel, både ”vanliga ” bilar och elhybrider.
– Det kan man genomföra under mandatperioden, och det skulle ge snabbare och bättre omställning. Vi kommer behöva både el och biodrivmedel i framtiden, säger Johanna Grant.